Jerusalem Post Targets MintPress After

Exposeé on Israeli Spies in US Media
By Alan MacLeod / MintPress News, 2025

In December, The Jerusalem Post published an investigation from
Nicholas Potter, a “counter-extremism expert,” who falsely accused
MintPress News of being part of a network of far-left, foreign government-
funded outlets that push conspiracy theories and anti-Semitic extremism.
The claims are untrue and are particularly ironic, considering the calls for
the extermination and expulsion of Palestinians and Arab peoples the
newspaper has published and because Potter is a German national whose
job at the Post is directly funded by the German government.

“Flimsy” Research

The  Jerusalem  Post article attacked a series of  Mint
Press investigations published late last year exploring the deep connections
between U.S. media, the pro-Israel lobby, and the Israeli intelligence services.
In this series, MintPress revealed that hundreds of former Israel lobbyists
now work in top jobs in American corporate media, including for MSNBC, Fox
News, CNN, and The New York Times. We also showed how former employees
of an Israeli spying agency, Unit 8200, are trusted to write America’s news,
including about Israel/Palestine — an enormous conflict of interest.

The virality of the two investigations, which were widely cited and read by
hundreds of thousands of people across the world, seems to have upset many
of Israel’s most ardent backers, including individuals at the Jerusalem Post, who
warned about our influence.

“In both cases,” the Post wrote, “the evidence was flimsy at best,” adding:

In the former, a brief internship at AIPAC during college was all it took to be a
part of an ominous conspiracy to control the media. In the latter, a previous stint
as a reservist in Unit 8200 of the IDF’s Intelligence Corps was more than
sufficient to brand a journalistic security analysis as a clandestine psychological
operation.”

This is a disingenuous description of the information presented. Firstly, the
evidence provided was far from flimsy. We noted dozens of high-profile
instances of the hundreds of ex-Israel lobbyists we found working in American
media. The nearly 6000-word article went into almost tedious detail, cataloging
example after example, and, for brevity’s sake, had to be cut back from a much
larger article.

Nevertheless, the Post suggests that the best evidence of Israel lobby/U.S.
media overlap is a “brief internship” at AIPAC. This is deeply misleading. In fact,
that is one of the least substantial cases of the phenomenon we noted. The
dozens of examples included the executive producer of MSNBC, who was an


https://www.mintpressnews.com/jerusalem-post-targets-mintpress-news-israel-spies-us-media/289004/
https://www.jpost.com/israel-news/article-833225
https://www.mintpressnews.com/revealed-the-israel-lobbyists-writing-americas-news/288575/
https://www.mintpressnews.com/revealed-israel-unit-8200-spies-american-media/288457/
https://www.mintpressnews.com/revealed-the-israel-lobbyists-writing-americas-news/288575/
https://www.mintpressnews.com/revealed-israel-unit-8200-spies-american-media/288457/

Israeli Defense Forces (IDF) intelligence commander; a CNBC lead reporter
who was previously an officer in the IDF’s public relations department before
working for the Friends of the IDF in the U.S.; and a Fox News producer who
was Benjamin Netanyahu's aide at Israel’s Permanent Mission to the United
Nations.

Potter seemed to take particular umbrage at our use of the word “spy” to
describe Unit 8200 agents. This is surprising, given that most of the world’s top
journalistic outlets regularly describe the organization as a spy agency,
including The New York Times, The Wall Street Journal, CNN, CNBC, The
Financial Times, The Guardian, and the Times of London. It is also commonly
referred to as such in Israeli media, including the Jerusalem Post itself, which
recently described Unit 8200’s function as “spying on the West Bank.” Thus, it is
entirely reasonable to describe someone such as Axios political reporter Barak
Ravid, who was, until at least 2023, a Unit 8200 analyst, as an “Israeli spy.”

Unfortunately, instead of critically engaging with the evidence MintPress
provided, Potter’s article accuses us of peddling a “cocktail of disinformation,
conspiracy theories and antisemitic narratives,” including suggesting we
claimed that there is a gigantic Israeli “clandestine psychological operation” in
the same vein as the “Jews control the media” conspiracy.

At no point did we claim this. In fact, the articles explicitly argued against this
tired trope, noting:

This investigation does not accuse any of those noted above [of being part of a
conspiracy] or claim they are unworthy of holding those positions and should be
fired. But it does highlight the extent to which pro-Israel sentiment is considered
so normal in elite circles, so much so that former Israel lobbyists, spies, and
soldiers can be charged with producing supposedly objective and unbiased
reporting, even on Middle Eastern issues.

A second key piece of evidence the article points to as supposed proof of
MintPress’ inherent antisemitism is cartoons from Carlos Latuff showing the
Star of David printed on bombs being dropped on Gaza. The argument appears
to be that the Star refers to the Jewish religion as a whole rather than a very
obvious stand-in for the State of Israel. In fact, MintPress explicitly uses only the
Israeli flag in cartoons, and not just the Star of David, precisely because we
wish to distinguish between the religion of Judaism and the settler colonial
project of Israel.

This would be patently clear to any reader viewing these cartoons, perhaps why
Potter’s article does not link to or feature any of them. Otherwise, cartoons very
obviously satirizing Israeli policy — from an outlet employing many Israeli and
Jewish staff/contributors — would be extremely difficult to transmogrify into
racist attacks on Judaism.

Another serious (and false) allegation made is that MintPress News is funded
by foreign governments, be they Russia, Iran, Syria, or whomever the current
target of the U.S. attack is today. Throughout the article, the author implies that


https://www.nytimes.com/2024/09/27/us/politics/israel-hezbollah-syria.html
https://www.wsj.com/articles/cataloging-the-worlds-cyberforces-1444610710
https://edition.cnn.com/2021/07/25/tech/pegasus-hack-israel-reputation-intl-cmd/index.html
https://www.cnbc.com/2017/05/11/israel-unit-8200-team8.html
https://www.ft.com/content/69f150da-25b8-11e5-bd83-71cb60e8f08c
https://www.ft.com/content/69f150da-25b8-11e5-bd83-71cb60e8f08c
https://www.theguardian.com/world/2024/apr/05/top-israeli-spy-chief-exposes-his-true-identity-in-online-security-lapse
https://www.thetimes.com/article/all-the-bad-guys-loved-an-uzi-now-israeli-cyberspies-are-the-autocrats-weapon-of-choice-3kq8jnhtk
https://www.haaretz.com/israel-news/business/2017-04-21/ty-article/who-makes-millions-off-israels-top-cyber-spy-agency/0000017f-db2e-d3a5-af7f-fbae453c0000
https://www.jpost.com/israel-news/defense-news/article-820689
https://www.mintpressnews.com/revealed-israel-unit-8200-spies-american-media/288457/
https://www.mintpressnews.com/revealed-israel-unit-8200-spies-american-media/288457/
https://www.mintpressnews.com/revealed-the-israel-lobbyists-writing-americas-news/288575/
https://www.mintpressnews.com/so-it-goes/

MintPress’ “murky” funding sources trace back to the government of Bashar al-
Assad. And yet, the Post also concedes that MintPress has been highly critical
of the Assad government in recent reporting. Thus, we were apparently
Assadists until the very moment he was gone (and it was, therefore, ineffective
to use as a slur against us). In reality, all our fundraising and membership drives
are public, which the article concedes. Yet, it still attempts to insinuate
otherwise.

Using the vagaries of the English language, the article strongly implies that we
are agents of a foreign power without directly saying so—something that could
be legally actionable. Therefore, after the Syrian government’s fall, it concludes,
“‘MintPress News may be left with one backer fewer.”

This allegation is entirely untrue. But as an anti-war, anti-imperialist outlet,
MintPress is regularly labeled as a mouthpiece of Russia, Iran, Syria, Hamas,
China, Venezuela, Cuba, and whatever other country is currently drawing the
ire of the U.S.

It is ironic, however, that, to give their flimsy allegations about state-sponsored
disinformation a veneer of credibility, the Jerusalem Post turned to two “experts”
at the Atlantic Council’s Digital Forensics Lab for comment. The Atlantic Council
is NATO’s think tank, primarily funded by the military and its component
governments. The council — whose board of directors features no fewer than
seven former directors of the Central Intelligence Agency — has been
responsible for much of the most egregious hysteria and fake news about
foreign interference in Western media and society. For instance, it published a
series of reports claiming that virtually every European party challenging the
centrist establishment is secretly controlled by Vladimir Putin. From Jeremy
Corbyn’s Labour and UKIP in the U.K. to Syriza and Golden Dawn in Greece
and PODEMOS and Vox in Spain, are all, in their words, the “Kremlin’s Trojan
Horses.”

The current head of the Digital Forensics Lab is Graham Brookie, who, in
2017, left his job at the White House, working as the National Security Council’s
Advisor for Strategic Communication to join the Atlantic Council.

Potter also took aim at other radical outlets supposedly spreading
“disinformation and antisemitic narratives,” including The Grayzone, who, he
noted, in a scandalized tone, had reported that many of the deaths on October
7, 2023, came at the hands of the Israeli military. Surprisingly, he would bring
this up, as it is now widely acknowledged as a fact, including in Israeli media,
that this was indeed the case.

Potter also goes after German platform Red, whom, he notes, “regularly reports
from left-wing, anti-Israel demonstrations in Germany, even interviewing
Swedish climate activist Greta Thunberg” (emphasis added), as if this was
home run evidence of the platform’s inherent antisemitism.


https://www.mintpressnews.com/atlantic-council-enraged-think-tank-slightly-less-anti-russia-article/276120/
https://www.mintpressnews.com/atlantic-council-enraged-think-tank-slightly-less-anti-russia-article/276120/
https://www.atlanticcouncil.org/expert/graham-brookie/
https://www.linkedin.com/in/gbrookie/
https://thegrayzone.com/
https://www.haaretz.com/israel-news/2024-07-07/ty-article-magazine/.premium/idf-ordered-hannibal-directive-on-october-7-to-prevent-hamas-taking-soldiers-captive/00000190-89a2-d776-a3b1-fdbe45520000

Who Cannot Be Trusted?

Together, the article concludes, “MintPress News, The Grayzone, and Red are
examples of far-left websites that can’t be trusted when it comes to the Middle
East.” This is quite the accusation, as the Jerusalem Post has promoted much
of the most outlandish fake news out of the region.

In October 2023, it “confirmed” the infamous 40 beheaded babies
hoax, claiming that their staff had personally seen the evidence of decapitated
infants. This evidence-free assertion was designed to spark outrage and
manufacture public support for a genocide, which, as we shall see, the Post
also cheerled.

A few weeks later, it published an article claiming that viral images of a
Palestinian baby killed by the Israeli onslaught were actually fake and that the
“child” was nothing more than a toy doll. After worldwide condemnation, the
Post was forced to retract the story.

These sorts of accounts help to spread the myth that casualties of the Israeli
onslaught are exaggerated or fake. Indeed, in February, the Post came out
and explicitly said that there was a “fake humanitarian crisis in Gaza,” “Hamas
is attempting to ride this humanitarian wave by creating the false narrative that
Gazans are starving and dying as a result” of Israeli actions, it told its readers,
adding that the Palestinian resistance group was able to “send the United
Nations to do its bidding.”

Who is the Real Extremist?

Potter styles himself as an expert in counter-extremism. And yet, in the middle
of a genocide, he chose to move to Israel and work for a publication that has
published many of the most open calls for the extermination of groups of people
in recorded history.

“Israel is at war with the Palestinians, not just Hamas,” reads the headline of
one Post article that argues that collective punishment of all Palestinians for
Hamas’ actions is necessary and hints that the country should engage in an all-
war of annihilation against an entire people.

Another article, entitled “Why moving to the Sinai Peninsula is the solution for
Gaza’s Palestinians,” argues that Israel should drive the entirety of the Gazan
population into the Egyptian desert — a textbook example of genocide. Using
distinctly Hitlerian language, the article states that this is the perfect “solution”
for the Palestinians, who have produced nothing of value except an “intrinsic,
hatred-focused, fanatic, anti-Israel Islamic culture.”

In November 2023, a Jerusalem Post article entitled “Exposed; Hamas’
Propaganda Team” created a hit list of prominent pro-Palestine journalists and
influencers trapped in Gaza, claiming that they were secretly Hamas militants
and that they were hiding at the Al-Shifa Hospital, a site that Israel famously
later turned into rubble.



https://www.jpost.com/breaking-news/article-767951
https://archive.ph/kutPU
https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-789216
http://nicholaspotter.net/
https://www.jpost.com/opinion/article-769597
https://www.jpost.com/middle-east/article-771443

The article’s purpose was twofold: first, to set up a pre-justification for Israel’s
continued campaign of targeting journalists, and second, to provide some sort
of excuse for the destruction of the hospital. As of the time of writing, every
hospital in Gaza has been attacked, and fewer than half are at all operational.
Meanwhile, Israel has killed well over 200 journalists since October 7, 2023.

The Post has also led the calls for Israel to conquer as much territory as
possible. “Southern Lebanon is actually northern Israel,” ran the headline of
one article not-so-subtly demanding that Israel take much of Lebanon
permanently. Another piece, published only last week, demands that Israel
should annex southern Syria, including the strategic summit of Mount Hermon.
Both articles suggest that the State of Israel is biblically obligated to conquer its
neighbors.

The Post’s editors are clearly in lock-step with the Netanyahu administration on
the issue. Indeed, earlier this month, they printed a sycophantic paean to him
entitled “Chosen to lead: Netanyahu will be remembered as one of the greatest
leaders of all time.” The article presented the prime minister as a frugal, saint-
like figure, attacked from all sides by people who want to “bring him down
because he is too good, too charming, too powerful, and does the right thing.”
Netanyahu is wanted by the International Criminal Court for his involvement in
war crimes.

This extremist position clearly goes right to the top of the outlet. In 2023, the
Jerusalem Post’s then-editor-in-chief, Avi Mayer, wrote an article entitled “No
Longer Part of Us,” where he said that “pro-Hamas Jews” — i.e., Jews who do
not support Israel’s genocide — were “wicked” “un-Jews” spreading “bile” and
must be shunned and ex-communicated.

State-Backed Disinformation

Potter, however, despite being a counter-extremism expert, appears unable to
see any pro-Israel extremism. One of the things that seems to most alarm or
anger him about MintPress and other independent media is our supposed
connections to foreign governments. This is bizarre, as Potter himself is quite
literally — and openly — in the pay of the German government. Nicholas Potter is
a British-born German national who decided, in the midst of a genocide, to
move to Jerusalem and work for an outlet championing the extermination and
forced displacement of Palestinians, along with the annexation of Lebanon and
Syria.

He did so thanks to his position as the Ernst Cramer and Teddy Kollek Fellow of
the International Journalist Program, a post funded by the German Federal
Foreign Office. The head of this fellowship is Dr. Frank-Dieter Freiling, the
senior vice president of the German state broadcaster, ZDF. As Red has
detailed, Potter has a long history of working for groups and outlets sponsored
by Berlin.

Meanwhile, the Jerusalem Post is no less connected to state power than
Potter. Avi_Mayer, its editor-in-chief until recently, was formerly the project


https://www.msf.org/strikes-raids-and-incursions-year-relentless-attacks-healthcare-palestine
https://www.aljazeera.com/features/longform/2024/12/31/know-their-names-the-palestinian-journalists-killed-by-israel-in-gaza
https://www.jpost.com/opinion/article-829140
https://www.jpost.com/opinion/article-836774
https://www.jpost.com/opinion/article-835732
https://www.jpost.com/opinion/article-771479
https://ijp.org/en/about-us/
https://x.com/redstreamnet/status/1869027170682917120
https://www.linkedin.com/in/avimayer/details/experience/

coordinator for the office of the President of Israel and was acting head of the
IDF’s spokesperson unit for North America. To this day, he is still a reservist in
the IDF unit.

Mayer’'s successor, Zivka Klein, is a former IDF Spokesperson’s Unit
commander. After leaving the military, he worked for the World Zionist
Organization and later became a government official in the office of the
President of Israel, Reuven Rivlin.

MintPress News receives no funding and has no connections to any
government. And yet, leading the smears against us is a German government-
funded journalist writing in a newspaper headed by senior Israeli government
and military officials. In every accusation, they say, lies a confession.

Can Journalists be Terrorists?

Why, then, has a German with seemingly no connections to Israel decided to
move there to defend the country and throw baseless accusations at supporters
of Palestinian liberation?

Potter is influenced by the Antideutsche tendency, a rather complicated current
among the German left wing, who see opposition to German nationalism and
atonement for Germany’s past crimes as among their priorities. This has led
them to zealously support the State of Israel and see any criticism of the
country in Germany as a potential Nazi dog whistle.

As a consequence, the movement has even targeted German Jews protesting
Israeli crimes — a rather bizarre outcome for an anti-fascist tendency. In
previous years, this somewhat warped ideology has also seen
them support George W. Bush’s invasion of Iraq and his plan to transform the
Middle East.

The German state has offered its full support to Israel and has gone so far as to
ban Palestine protests and lock up countless activists, including Jewish people.
The phrase “From the River to the Sea” has effectively been criminalized, with
Berlin announcing that it would deny citizenship to any that used it. New
German citizenship laws require all applicants to sign what is, in effect, a loyalty
oath to the State of Israel, declaring that it has a “right to exist.”

In addition to his German government-funded role at the Jerusalem Post, Potter
is the editor of the German publication Die Tageszeitung. Last week, he wrote
and published an article defending Israel’s slaughter of reporters in Gaza titled,
“Can Journalists be Terrorists?”

Potter argued that “the distinction [between journalist and terrorist] is sometimes
difficult,” noting that many Palestinian journalists “lead double lives” as Hamas
or PIJ fighters, and even listing at least one publication that he implies is fair
game for the IDF to target. The effect of the article is to cast doubt upon the
claim that Israel has indeed killed so many media workers. Given this context,


https://www.linkedin.com/in/zvikaklein/details/experience/
https://www.klassegegenklasse.org/antwort-auf-nicholas-potter-warum-man-mit-antideutschen-nicht-gegen-antisemitismus-kaempfen-kann/
https://www.haaretz.com/world-news/2020-01-23/ty-article/.premium/germanys-pro-israel-left-has-a-new-target-in-the-crosshairs-jews/0000017f-e0d1-df7c-a5ff-e2fb8e8d0000
https://www.theguardian.com/world/2006/aug/28/germany.lukeharding
https://www.trtworld.com/magazine/repression-and-resistance-how-germany-is-stifling-pro-palestinian-voices-18216880
https://www.middleeastmonitor.com/20240627-germany-imposes-israel-loyalty-test-with-new-citizenship-law/
https://taz.de/Israelische-Angriffe-auf-Gaza/!6057364/

perhaps MintPress News and the other outlets Potter labeled got off lightly, only
being marked as state-sponsored disinformation peddlers.

A foreign government-sponsored journalist writing in an extremist, genocide-
supporting publication has claimed that a small, independent anti-war outlet
opposing the slaughter is part of an expansive disinformation network.

All the charges against MintPress News — that we are state-sponsored, that we
peddle disinformation and antisemitic conspiracies — are entirely false. And yet
they are predictable; being smeared by big outlets as foreign agents is,
unfortunately, par for the course for independent media. Those who opposed
the Iraq invasion were presented as secretly in league with Saddam Hussein.
Those who questioned NATO’s bombing of Libya were in the pay of Muammar
Gaddafi. Today, those who oppose Western imperialism around the world are
reflexively described as agents of Cuba, Venezuela, Assadists, Putin’s Puppets,
or part of a network controlled by the Chinese Communist Party.

By highlighting the crimes of Washington and its allies — and corporate media’s
complicity in them, alternative media threatens both the power of the state and
the establishment press. That is why it is relentlessly suppressed, defamed and
marginalized. Unfortunately, there appears to be no lack of journalists with more
ambition than morals willing to climb the career ladder by smearing activists and
anti-war voices.

The silver lining is that when attacks come, it is a sure sign that we have
provoked the ire of the empire and those who support it. The MintPress
investigations that drew the Jerusalem Post’s ire went viral and were read by
vast numbers of people. Throughout the article, Potter warned about our reach
and influence. Clearly, then, to deserve such a disingenuous attack, we are
doing something right.



