Western government-funded intelligence cut-outs
trained Syrian opposition leaders, planted stories
in media outlets from BBC to Al Jazeera, and ran
a cadre of journalists. A trove of leaked
documents exposes the propaganda network.

By Ben Norton

Update (September 29, 2020): A few days after this article was published, the
authenticity of these leaked materials was indirectly confirmed by the British
government, which reported that hundreds of Foreign Office documents
detailing its Syria propaganda operations were hacked in an alleged cyber
attack.

Leaked documents show how UK government contractors developed an
advanced infrastructure of propaganda to stimulate support in the West for
Syria’s political and armed opposition.

Virtually every aspect of the Syrian opposition was cultivated and marketed by
Western government-backed public relations firms, from their political narratives
to their branding, from what they said to where they said it.

The leaked files reveal how Western intelligence cutouts played the media like a
fiddle, carefully crafting English- and Arabic-language media coverage of the
war on Syria to churn out a constant stream of pro-opposition coverage.

US and European contractors trained and advised Syrian opposition leaders at
all levels, from young media activists to the heads of the parallel government-in-
exile. These firms also organized interviews for Syrian opposition leaders on
mainstream outlets such as BBC and the UK’s Channel 4.

More than half of the stringers used by Al Jazeera in Syria were trained in a
joint US-UK government program called Basma, which produced hundreds of
Syrian opposition media activists.

Western government PR firms not only influenced the way the media covered
Syria, but as the leaked documents reveal, they produced their own
propagandistic pseudo-news for broadcast on major TV networks in the Middle
East, including BBC Arabic, Al Jazeera, Al Arabiya, and Orient TV.

These UK-funded firms functioned as full-time PR flacks for the extremist-
dominated Syrian armed opposition. One contractor, called InCoStrat, said it
was in constant contact with a network of more than 1,600 international
journalists and “influencers,” and used them to push pro-opposition talking
points.


https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-uk-government-probing-cyber-attack-over-syria-propaganda-leaks
https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-uk-government-probing-cyber-attack-over-syria-propaganda-leaks

Another Western government contractor, ARK, crafted a strategy to “re-brand”
Syria’s Salafi-jihadist armed opposition by “softening its image.” ARK boasted
that it provided opposition propaganda that “aired almost every day on” major
Arabic-language TV networks.

Virtually every major Western corporate media outlet was influenced by the UK
government-funded disinformation campaign exposed in the trove of leaked
documents, from the New York Times to the Washington Post, CNN to The
Guardian, the BBC to Buzzfeed.

The files confirm reporting by journalists including The Grayzone’s Max
Blumenthal on the role of ARK, the US-UK government contractor, in
popularizing the White Helmets in Western media. ARK ran the social media
accounts of the White Helmets, and helped turn the Western-funded group into
a key propaganda weapon of the Syrian opposition.

The leaked documents consist mainly of material produced under the auspices
of the UK Foreign and Commonwealth Office. All of the firms named in the files
were contracted by the British government, but many also were running “multi-
donor projects” that received funding from the governments of the United States
and other Western European countries.

In addition to demonstrating the role these Western intelligence cutouts played
in shaping media coverage, the documents shine light on the British
government program to train and arm rebel groups in Syria.

Other materials show how London and Western governments worked together
to build a new police force in opposition-controlled areas.

Many of these Western-backed opposition groups in Syria were extremist
Salafi-jihadists. Some of the UK government contractors whose activities are
exposed in these leaked documents were in effect supporting Syrian al-Qaeda
affiliate Jabhat al-Nusra and its fanatical offshoots.

The documents were obtained by a group calling itself Anonymous, and were
published under a series of files entitled, “Op. HMG [Her Majesty’s Government]
Trojan Horse: From Integrity Initiative To Covert Ops Around The Globe. Part 1:
Taming Syria.” The unidentified leakers said they aim to “expose criminal
activity of the UK’s FCO and secret services,” stating, “We declare war on the
British neocolonialism!”

The Grayzone was not able to independently verify the authenticity of the
documents. However, the contents tracked closely with reporting on Western
destabilization and propaganda operations in Syria by this outlet and many
others. (Update: After this article was published, the UK government told Middle
East Eye that Foreign Office documents concerning the work of its contractors
in Syria had been hacked and published online.)

UK Foreign Office and military wage media war on Syria


https://thegrayzone.com/2016/10/02/white-helmets-us-military-intervention-regime-change-syria/
https://thegrayzone.com/2016/10/02/white-helmets-us-military-intervention-regime-change-syria/
https://thegrayzone.com/2019/11/26/white-helmets-whitewash-founders-death-opcw-scandal-lift-mask-on-al-qaedas-ally-in-syria/
https://thegrayzone.com/2016/11/28/syrian-white-helmets-media/
https://thegrayzone.com/2016/11/28/syrian-white-helmets-media/
https://freenet.space/read-blog/275_op-hmg-trojan-horse-from-integrity-initiative-to-covert-ops-around-the-globe-par.html
https://www.theguardian.com/uk-news/2017/dec/04/british-aid-scheme-suspended-amid-allegations-of-payments-to-syrian-jihadis
https://www.theguardian.com/uk-news/2017/dec/04/british-aid-scheme-suspended-amid-allegations-of-payments-to-syrian-jihadis
https://freenet.space/read-blog/276_op-hmg-trojan-horse-from-integrity-initiative-to-covert-ops-around-the-globe-par.html
https://freenet.space/read-blog/276_op-hmg-trojan-horse-from-integrity-initiative-to-covert-ops-around-the-globe-par.html
https://thegrayzone.com/2018/12/17/inside-the-temple-of-covert-propaganda-the-integrity-initiative-and-the-uks-scandalous-information-war/
https://www.middleeasteye.net/news/revealed-british-government-covert-propaganda-campaign-syria
https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-uk-government-probing-cyber-attack-over-syria-propaganda-leaks
https://www.middleeasteye.net/news/exclusive-uk-government-probing-cyber-attack-over-syria-propaganda-leaks

A leaked UK Foreign and Commonwealth Office report from 2014 reveals a joint
operation with the Ministry of Defence and the Department for International
Development to support “strategic communications, research, monitoring and
evaluation and operational support to Syrian opposition entities.”

The UK FOC stated clearly that this campaign consisted of “creating network
linkages between political movements and media outlets,” by the “building of
local independent media platforms.”

The British government planned “Mentoring, training and coaching for enhanced
delivery of media services, including digital and social media.”

Its goal was “to provide PR and media handling trainers, as well as technical
staff, such as cameramen, webmasters and interpreters,” along with the
“production of speeches, press releases and other media communications.”

An additional 2017 government document explains clearly how Britain funded
the “selection, training, support and communications mentoring of Syrian
activists who share the UK’s vision for a future Syria... and who will abide by a
set of values that are consistent with UK policy.”

This initiative entailed British government funding “to support Syrian grassroots
media activism within both the civilian and armed opposition spheres,” and was
targeted at Syrians living in both “extremist and moderate” opposition-held
territory.

In other words, the UK Foreign Office and military crafted plans to wage a
comprehensive media war on Syria. To establish an infrastructure capable of
managing the propaganda blitz, Britain paid a series of government contractors,
including ARK, The Global Strategy Network (TGSN), Innovative
Communication & Strategies (InCoStrat), and Albany.

The work of these firms overlapped, and some collaborated in their projects to
cultivate the Syrian opposition.

Western government contractor ARK plays the media like the fiddle

One of the main British government contractors behind the Syria regime-change
scheme was called ARK (Analysis Research Knowledge).

ARK FZC is based in Dubai, in the United Arab Emirates. It brands itself as a
humanitarian NGO, claiming it “was created in order to assist the most
vulnerable,” by establishing a “social enterprise, empowering local communities
through the provision of agile and sustainable interventions to create greater
stability, opportunity and hope for the future.”

In reality ARK is an intelligence cutout that functions as an arm of Western
interventionism.


https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/attachment-4---sors/attachment-4---sors.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/02-itt1836-sor-syria-resilience-stratcom-project-v10-final/02-itt1836-sor-syria-resilience-stratcom-project-v10-final.pdf
https://www.ark.international/
https://www.linkedin.com/company/ark-group-dmcc/about/

In a leaked document it filed with the British government, ARK said its “focus
since 2012 has been delivering highly effective, politically-and conflict-sensitive
Syria programming for the governments of the United Kingdom, United States,
Denmark, Canada, Japan and the European Union.”

ARK boasted of overseeing $66 million worth of contracts to support pro-
opposition efforts in Syria.

On its website, ARK lists all of these governments as clients, as well as the
United Nations.

0 & ity arkinternational - @0 N @D @®

We Work With

ey

Foreign, Commonwealth jl_'-s.
& Development Office: g e AT

e B 9o
e i

In its Syria operations, ARK worked together with another UK contractor called
The Global Strategy Network (TGSN), which is directed by Richard Barrett, a
former director of global counter-terrorism at MI6.

ARK apparently had operatives on the ground inside Syria at the beginning of
the regime-change attempt in 2011, reporting to the UK FCO that “ARK staff are
in regular contact with activists and civil society actors whom they initially met
during the outbreak of protests in spring 2011.”

The UK contractor boasted an “extensive network of civil society and
community actors that ARK has helped through a dedicated capacity building
centre ARK established in Gaziantep,” a city in southern Turkey that has been a
base of intelligence operations against the Syrian government.

ARK played a central role in developing the foundations of the Syrian political
opposition’s narrative. In one leaked document, the firm took credit for the
“‘development of a core Syrian opposition narrative,” which was apparently
crafted during a series of workshops with opposition leaders sponsored by the
US and UK governments.

ARK trained all levels of the Syrian opposition in communications, from “citizen
journalism workshops with Syrian media activists, to working with senior
members of the National Coalition to develop a core communications narrative.”


https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/1-6-3-ark-business-activities/1-6-3-ark-business-activities.pdf
https://www.ark.international/
https://www.theguardian.com/profile/richard-barrett
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-2214/ark-2214.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-227/ark-227.pdf

The firm even oversaw the PR strategy for the Supreme Military Council (SMC),
the leadership of the official armed wing of Syria’s opposition, the Free Syrian
Army (FSA). ARK created a complex PR campaign to “provide a ‘re-branding’ of
the SMC in order to distinguish itself from extremist armed opposition groups
and to establish the image of a functioning, inclusive, disciplined and
professional military body.”

ARK admitted that it sought to whitewash Syria’s armed opposition, which had
been largely dominated by Salafi-jihadists, by “Softening the FSA Image.”

Qutputs in Phase 4 will vary according to capabilities and requirements but, on previous
experience, are expected to include:

* 4 x posters campaigns (public expectation, FSA recognition and accountability)

« 1 x leaflet (FSA Rules of Engagement and role of SMC)

* 4 x radio spots

* 8 x ENGs (popular expectations from FSA, heroes of FSA, FSA Rules of Engagement)

Costings for these products have been provided but are not included in the budget.

l Softening the FSA Image
Stickers before
08 Nov 12

-

Stickers after
l»l.?..!ﬂ.u:_!'.z_. Figure 2: Basma has already carried
5 7 out limited rebranding for the FSA
that was well received

ARK will use its existing communications networks inside Syria and leverage Basma’s
extensive experience of developing and disseminating content, as outlined below.

ARK took the lead in developing a massive network of opposition media
activists in Syria, and openly took credit for inspiring protests inside the country.

In its training centers in Syria and southern Turkey, the Western government
contractor reported, “More than 150 activists have been trained and equipped
by ARK on topics from the basics of camera handling, lighting, and sound to
producing reports, journalistic safety, online security, and ethical reporting.”

The firm flooded Syria with opposition propaganda. In just six months, ARK
reported that 668,600 of its print products were distributed inside Syria,
including “posters, flyers, informative booklets, activity books and other
campaign-related materials.”

In one document spelling out the UK contractors’ communications operations in
Syria, ARK and the British intelligence cutout TGSN boasted of overseeing the
following media assets inside the country: 97 video stringers, 23 writers, 49
distributors, 23 photographers, 19 in-country trainers, eight training centers,
three media offices, and 32 research officers.

ARK emphasized that it had “well-established contacts” with some of the top
media outlets in the world, naming Reuters, the New York Times, CNN, the
BBC, The Guardian, the Financial Times, The Times, Al Jazeera, Sky News
Arabic, Orient TV, and Al Arabiya.


https://www.pdf-archive.com/2020/09/05/cpg01737-ark-131/cpg01737-ark-131.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-2210/ark-2210.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/121-methodology/121-methodology.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/121-methodology/121-methodology.pdf

The UK contractor added, “ARK has provided regular branded and unbranded
content to key pan-Arab and Syria-focused satellite TV channels such as Al
Jazeera, Al Arabiya, BBC Arabic, Orient TV, Aleppo Today, Souria al-Ghadd,
and Souria al-Sha’ab since 2012.”

“‘“ARK products promoting HMG (Her Majesty’s Government) priorities by
fostering attitudinal and behavioural change are broadcast almost every day on
pan-Arab channels,” the firm bragged. “In 2014, 20 branded and un-branded
Syria reports were produced on average by ARK each month and broadcast on
major pan-Arab television channels such as Al Arabiya, Al Jazeera, and Orient
TV.

“‘ARK has almost daily conversations with channels and weekly meetings to
engage and understand editorial preferences,” the Western intelligence cutout
said.

The firm also took credit for placing 10 articles per month in pan-Arab
newspapers such as Al Hayat and Asharq Al-Awsat.

US-UK program Basma cultivates Syrian media activists

The Syrian opposition media war was organized within the framework of a
project called Basma. ARK worked with other Western government contractors
through Basma in order to train Syrian opposition activists.

With funding from both the US and UK governments, Basma developed into an
enormously influential platform. Its Arabic Facebook page had over 500,000
followers, and on YouTube it built up a large following as well.

Mainstream corporate media outlets misleadingly portrayed Basma as a “Syrian
citizen journalism platform,” or a “civil society group working for a ‘liberatory,
progressive transition to a new Syria.” In reality it was a Western government
astroturfing operation to cultivate opposition propagandists.

Nine of the 16 stringers used by Al Jazeera in _Syria were trained through the
US/UK government’s Basma initiative, ARK boasted in a leaked document.

In an earlier report for the UK FCO, filed just three years into its work, ARK
claimed to have “trained over 1,400 beneficiaries representing over 210
beneficiary organisations in more than 130 workshops, and disbursed more
than 53,000 individual pieces of equipment,” in a vast network that reached “into
all of Syria’s 14 governorates,” which included both opposition- and
government-held areas.


https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-2223/ark-2223.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-2223/ark-2223.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-223/ark-223.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-223/ark-223.pdf
https://www.cjr.org/analysis/syria-journalism-jobs.php
https://www.cjr.org/analysis/syria-journalism-jobs.php
https://english.alaraby.co.uk/english/comment/2016/1/27/for-the-sake-syria-remember-naji-jerf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/05/ark-support-to-grassroots-media-activism-in-syria/ark-support-to-grassroots-media-activism-in-syria.pdf

ARKF.Z.C. 2213

ARK, as a company that has specialised in Syria programming for more than three years,
has access to a wide-range of networks in Syria. ARK has trained over 1,400 beneficiaries
representing over 210 beneficiary organisations in more than 130 workshops, and disbursed
more than 53,000 individual pieces of equipment. This network reaches into all of Syria's 14
governorates (see map below), including liberated, regime- and extremist-controlled areas,
and ranges from the most senior Syrian opposition politicians, to armed groups, civil society
organisations and ordinary Syrians. This includes but is not limited to:

+ 61 stringers; 17 teams of distributors; -

+« 14 FM radio stations; 11 community 5
magazines; two local TV stations; o 2

+ 17 Civil Defence teams in Aleppo; 16 in
Idlib;

+ 58 police stations in Aleppo; 32 in Idlib;
eight in Latakia;

+ 10 Syrian field researchers; 60 Syrian
researchers who can conduct broad-
based population surveys (a survey
study in May 2014 reached 1,300
individuals); a focus group database of
over 800 individuals;

» Dozens of Local Councils; judicial
courts; documentation centres; and

« A variety of other organisations.

The Western contractor published a map highlighting its network of stringers
and media activists and their relationships with the White Helmets as well as
newly created police forces across opposition-controlled Syria.

Reflecting the success of its programmes and strength of relationships and pannershlps built
over more than three years, more than 30 Syrian media o isati notable 3
and opposition figures have submitted messages endorsing and thanking ARK and its
Syrian media project, Basma, for its support to date, and expressing their desire for their
work with ARK, on
behalf of
governments, to
continue. This
includes the IG
Prime Minister and
NC Media Office.

This unique position
enables ARK to
design and
implement  Syrian
communications
programmes based
on a detailed local
understanding,
access and buy-in,
b“:;i“m amplifying

Mesium-High grassroots voices

-:3:«4 and focused on

" empowering local

@ Foooratnoee [ s o inhabeed s | P@rtnerships  and

) TV Partners 777, Regime-held areas beneficiaries where

Q Magar ine Partners y "
T roams 77/ 1samic Statehed areas | possible.

1

UK FCO - STRATEGIC COMMUNICATIONS; RESEARCH, MONITORING AND EVALUATION SERV\CES
AND OPERATIONAL SUPPORT IN THE SYRIA REGION Fz.c.

In its trainings, ARK developed opposition spokespeople, taught them how to
speak with the press, and then helped arrange interviews with mainstream
Arabic- and English-language media outlets.

ARK described its strategy “to identify credible, moderate civilian governance
spokespeople who will be promoted as go-to interlocutors for regional and
international media. They will echo key messages linked to the coordinated
local campaigns across all media, with consortium platforms able to cover this
messaging as well and encourage other outlets to pick it up.”

In addition to working with the international press and cultivating opposition
leaders, ARK helped develop a massive opposition media super-structure.

ARK said it was a “key implementer of a multi-donor effort to develop a network
of EM radio stations and community magazines inside Syria since 2012.” The



https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-226/ark-226.pdf

contractor worked with 14 FM stations and 11 magazines inside Syria, including
both Arabic- and Kurdish-language radio.

To propagate opposition broadcasts across Syria, ARK designed what it called
‘Radio in a Box” (RIAB) kits in 2012. The firm took credit for providing
equipment to 48 transmission sites.

ARK also circulated up to 30,000 magazines per month. It reported that “ARK-
supported magazines were the three most popular in Aleppo City; the most
popular magazine in Homs City; and the most popular magazine in Qamishli.”

A Syrian opposition propaganda outlet directly run by ARK, called Moubader,
developed a huge following on social media, including more than 200,000 likes
on Facebook. ARK printed 15,000 copies per month of a “high-quality hard
copy” Moubader magazine and distributed it “across opposition-held areas of
Syria.”

The British contractor TGSN, which worked alongside ARK, developed its own
outlet called the “Revolutionary Forces of Syria Media Office (RFS),” a leaked
document shows. This confirms a 2016 report in The Grayzone by contributor
Rania Khalek, who obtained emails showing how the UK government-backed
RFS media office offered to pay one journalist a staggering $17,000 per month
to produce propaganda for Syrian rebels.

Another leaked record shows that in just one year, in 2018 — which was
apparently the final year of ARK’s Syria program — the firm billed the UK
government for a staggering 2.3 million British pounds.

This enormous ARK propaganda operation was directed by Firas Budeiri, who
had previously served as the Syria director for the UK-based international NGO
Save the Children.

40 percent of ARK’s Syria project team were Syrian citizens, and another 25
percent were Turkish. The firm said its Syria team staff had “extensive
experience managing programmes and conducting research funded by many
different governmental clients in Lebanon, Jordan, Syria, Yemen, Turkey, the
Palestinian Territories, Iraq and other conflict-affected states.”

Western contractor ARK cultivates White Helmets “to keep Syria in the
news”

The Western contractor ARK was a central force in launching the White
Helmets operation.

The leaked documents show ARK ran the Twitter and Facebook pages of Syria
Civil Defense, known more commonly as the White Helmets.

ARK took credit for developing “an internationally-focused communications
campaign designed to raise global awareness of the (White Helmets) teams
and their life saving work.”



https://www.facebook.com/MoubaderSyria/
https://twitter.com/rfs_mediaoffice
https://thegrayzone.com/author/rania-khalek/
https://thegrayzone.com/2016/12/08/rfs-media-office-british-gov-funded-propaganda-syrian-rebels/
https://thegrayzone.com/2016/12/08/rfs-media-office-british-gov-funded-propaganda-syrian-rebels/
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/pricing-model/pricing-model.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/144-cvs/144-cvs.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-2214/ark-2214.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-2214/ark-2214.pdf
https://thegrayzone.com/tag/white-helmets/
https://thegrayzone.com/tag/white-helmets/
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-225/ark-225.pdf

ARK also facilitated communications between the White Helmets and The Syria
Campaign, a PR firm run out of London and New York that helped popularize
the White Helmets in the United States.

It was apparently “following subsequent discussions with ARK and the teams”
that The Syria Campaign “selected civil defence to front its campaign to keep
Syria in the news,” the firm wrote in a report for the UK Foreign Office.

‘With ARK’s guidance, TSC (The Syria Campaign) also attended ARK’s civil
defence training sessions to create media content for its #WhiteHelmets
campaign which launched in August 2014 and has since gone viral,” the
Western contractor added.

In 2014, ARK produced a long-form documentary on the White Helmets, titled
“Digging for Life,” which was repeatedly broadcast on Orient TV.

While it was running the White Helmets’ social media accounts, ARK bragged
that it was boosting followers and views on the Facebook page for Idlib City
Council.

The Syrian city of Idlib was taken over by al-Qaeda affiliate Jabhat al-Nusra,
which then went on to publicly execute women who were accused of adultery.

While effectively aiding these al-Qaeda-aligned extremist groups, ARK and the
British intelligence cutout TGSN also signed a document with the FCO
hilariously pledging to follow “UK guidance on gender sensitivity” and “ensure
gender is considered in all capacity building and campaign development.”

Setting the stage for lawfare on Syria

Another leaked document shows the Western government-backed firm ARK
revealing that, back in 2011, it worked with another government contractor
called Tsamota to help develop the Syrian Commission for Justice and
Accountability (SCJA). In 2014, SCJA changed its name to the Commission for
International Justice and Accountability (CIJA).

The Grayzone exposed CIJA as a Western government-funded regime-change
organization whose investigators collaborated with al-Qaeda and its extremist
allies in order to wage lawfare on the Syrian government.

ARK noted that the project initially worked “with seed funding from the UK
Conflict Pool to support investigative and forensic training for Syrian war crimes
investigators” and has since “grown to become a major component of Syria’'s
transitional justice architecture.”

Since the US, European Union, and their Middle East allies lost the military
phase of their war on Syria, CIJA has taken the lead in trying to prolong the
regime-change campaign through lawfare.

InCoStrat creates media network, helps them interview al-Qaeda


https://thegrayzone.com/2016/10/02/syria-campaign-pr-firm-lobbying-regime-change/
https://thegrayzone.com/2016/10/02/syria-campaign-pr-firm-lobbying-regime-change/
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/133-gender/133-gender.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-218/ark-218.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/ark-218/ark-218.pdf
http://www.ejil.org/pdfs/30/4/3021.pdf
https://thegrayzone.com/2019/06/19/commission-for-international-justice-and-accountability-cija-syria-al-qaeda/
https://thegrayzone.com/2019/06/19/commission-for-international-justice-and-accountability-cija-syria-al-qaeda/

In the leaked documents, another UK government contractor called Innovative
Communications Strategies (InCoStrat) boasted of building a massive “network
of over 1600 journalists and key influencers with an interest in Syria.”

InCoStrat stressed that it was “managing and delivering a multi donor project in
support of UK Foreign Policy objectives” in Syria, “specifically providing
strategic communication support to the moderate armed opposition.”

Other funders of InCoStrat's work with the opposition in Syria, the firm
disclosed, included the US government, the United Arab Emirates, and anti-
Assad Syrian businessmen.

InCoStrat served as a liaison between its government clients and the Syrian
National Coalition, the Western-backed parallel government that the opposition
tried to create. InCoStrat advised senior leaders of this Syrian shadow regime,
and even ran the National Coalition’s own media office from Istanbul, Turkey.

The Western contractor took credit for organizing a 2014 BBC interview with
Ahmad Jarba, the then-president of the opposition National Coalition.

The firm added that “journalists have often reached out to us in search of the
appropriate people for their programmes.” As an example, InCoStrat said it
helped plant its own Syrian opposition activists in BBC Arabic reports. The firm
then added, “Once making the initial connections we encouraged the Syrians to
maintain the relationships with the journalists in the BBC instead of using
ourselves as the conduit.”

Like ARK, InCoStrat worked closely with the press. The firm said it had
“‘extensive experience in engaging Arab and international news media,” adding
that it worked directly with “heads of regional news in major_satellite TV
networks, press bureaus and print media.”

“‘Key members of InCoStrat have previously worked as Middle East
correspondents for some of the world's largest news agencies including
Reuters,” the Western contractor added.

Also like ARK, InCoStrat established a vast media infrastructure. The firm set
up Syrian opposition media offices in Dera’a, Syria; Istanbul and Reyhanli,
Turkey; and Amman, Jordan.

InCoStrat worked with 130 stringers across Syria, and said it had more than 120
reporters working inside the country, along with “an additional five official
spokesmen who appear several times a week on international and regional TV.”

InCoStrat also established eight FM radio stations and six community
magazines across Syria.

The firm reported that it penetrated the armed opposition by developing “strong
relationships with 54 brigade commanders in Syria’s southern front,” that
involved “daily, direct engagement with the commanders and their officers



https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/140917--incostrat-222-pan-arab-news-networksrelease/140917--incostrat-222-pan-arab-news-networksrelease.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/140917--incostrat--217-218---multidonor-release/140917--incostrat--217-218---multidonor-release.pdf
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-26573833
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/140917-incostrat--2222syrian-involvement--participationrelease/140917-incostrat--2222syrian-involvement--participationrelease.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/140917-incostrat--2222syrian-involvement--participationrelease/140917-incostrat--2222syrian-involvement--participationrelease.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/05/140917-incostrat-2213-access-to-networksrelease/140917-incostrat-2213-access-to-networksrelease.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/05/140917-incostrat-2213-access-to-networksrelease/140917-incostrat-2213-access-to-networksrelease.pdf

inside Syria,” as well as defected officers Free Syrian Army (FSA) units in
government-held Damascus.

In the leaked documents, InCoStrat boasted that its reporters organized
interviews with many armed opposition militias, including the al-Qaeda affiliate
Jabhat al-Nusra.

Don’t just plants media stories; “initiate an event” to create your own
scandals

In its media war on Damascus, InCoStrat pursued a two-pronged campaign that
consisted of the following: “a) Guerrilla Campaign. Use the media to create the
event. b) Guerrilla Tactics. Initiate an event to create the media effect.”

The intelligence cutout therefore sought to use the media as a weapon to
advance tangible political demands of the Syrian opposition.

In one case, InCoStrat took credit for a successful international campaign to
force the Syrian government to lift its siege of the extremist-held opposition
stronghold of Homs. The Grayzone contributor Rania Khalek reported on the
crisis_in_Homs, which was besieged by Damascus after the far-right Sunni
fundamentalists that controlled it began carrying out sectarian massacres
against religious minorities and kidnapping Alawite civilians.

“‘We connected international journalists with Syrians living in besieged Homs,”
InCoStrat explained. It organized an interview between Britain’s Channel 4 and
a doctor in the city, which helped raise international attention, ultimately leading
to an end to the siege.

In another instance, the UK contractor said it “produced postcards, posters and
reports” comparing the secular government of Bashar al-Assad to the
fundamentalist Salafi-jihadists in ISIS. Then it “provided a credible, Arabic-
English speaking Syrian spokesperson to engage the media.”

The campaign was very successful, according to InCoStrat: Al-Jazeera America
and The National published the firm’s propaganda posters. The British
contractor also organized interviews on the topic with The New York Times, The
Washington Post, CNN, The Guardian, The Times, Buzzfeed, Al-Jazeera,
Suriya Al-Sham, and Orient.


https://www.pdf-archive.com/2020/09/05/140917-incostrat-2224-innovative-communicationsrelease/140917-incostrat-2224-innovative-communicationsrelease.pdf
https://thegrayzone.com/2018/08/13/we-dont-want-to-lose-anymore-inside-the-complex-peace-process-that-helped-syrians-find-a-way-out-of-war/
https://thegrayzone.com/2018/08/13/we-dont-want-to-lose-anymore-inside-the-complex-peace-process-that-helped-syrians-find-a-way-out-of-war/

2. Supporting Evidence.

a) Guerrilla Campaign: Geneva Il January 2014. We exploited the concentrated presence of journalists to put
pressure on the regime and to support a humanitarian effect in Homs.

1) ISIS & Assad — two sides of the same coin. The guerrilla campaign fuelled the emerging debate around the
relationship between the regime and ISIS, drawing particular attention to crimes against humanity.

a. Action,

l. We produced postcards, posters and reports to draw ajoa
behavioural parallels between the regime and ISIS, playing uc|a
to the commonly-held belief that a latent relationship exists Juig

between the two
1. We provided a credible, Arabic-English speaking Syrian
spokesperson to engage the media

b. Effect.
Major news outlets, such as Al-Jazeera America and The National published our posters. We
conducted interviews with a wide range of prominent newspapers and major international and Syrian
news channels, among them: The Times, The Guardian, CNN, The New York Times, The
Washington Post, Buzzfeed, Al-Jazeera, Suriya Al-Sham, Orient.

After regime change comes Nation Building Inc.

InCoStrat has apparently been involved in numerous Western-backed regime-
change operations.

In one leaked document, the firm said it helped to train civil society
organizations in marketing, media, and communications in Afghanistan,
Honduras, Iraq, Syria, and Libya. It even trained a team of anti-Saddam
Hussein journalists inside Basra, Iraq after the joint US-UK invasion.

In addition to contracting for the United Kingdom, InCoStrat disclosed that it has
worked for the governments of the United States, Singapore, Latvia, Sweden,
Denmark, and Libya.

After NATO destroyed the Libyan state in a regime-change war in 2011,
InCoStrat was brought in in 2012 to conduct similar communications work for
the Libyan National Transitional Council, the Western-backed opposition that
sought to take power.

Coordinating with extremist militias, cooking news to “reinforce the core
narrative”

The leaked documents shed further light on a UK government contractor called
Albany.

Albany boasted that it “secured the participation of an extensive local network of
over 55 stringers, reporters and videographers” to influence media narratives
and advance UK foreign policy interests.

The firm helped create an influential Syrian opposition media outfit called Enab
Baladi. Founded in 2011 in the anti-Assad hub of Daraya, at the beginning of
the war, Enab Baladi was aggressively marketed in the Western press as a
grassroots Syrian media operation.

In reality, Enab Baladi was the product of a British contractor that took
responsibility for its evolution “from an amateur-run entity into one of the most
prominent Syrian media organizations.”


https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/140917-incostrat-226-supporting-local-media-platformsrelease/140917-incostrat-226-supporting-local-media-platformsrelease.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/140917-incostrat-226-supporting-local-media-platformsrelease/140917-incostrat-226-supporting-local-media-platformsrelease.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/140917-incostrat-227-stratcoms-political-institutionsrelease/140917-incostrat-227-stratcoms-political-institutionsrelease.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/140917-incostrat-227-stratcoms-political-institutionsrelease/140917-incostrat-227-stratcoms-political-institutionsrelease.pdf
https://thegrayzone.com/2017/12/05/how-nato-set-the-stage-for-open-air-slave-markets-in-libya/
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/a1-methodology/a1-methodology.pdf
https://www.pdf-archive.com/2020/09/04/a1-methodology/a1-methodology.pdf

Albany also coordinated communications between opposition media outlets and
extremist Islamist opposition groups by hiring an “engagement leader (who) has
deep credibility with key groups including (north) Failag ash-Sham, Jabha
Shammiyeh, Jaysh Idleb al Hur, Ahrar ash-Sham, (center) Jaysh al Islam,
Failag al Rahman, and (south) Jaysh Tahrir.” Many of these militias were linked
to al-Qaeda and are now recognized by the US Department of State and
European governments as official terrorist groups.

Unlike other Western government contractors active in Syria, which often tried
to feign a semblance of balance, Albany made it clear that its media reporting
was nothing more than propaganda.

The firm admitted that it trained Syrian media activists in a unique “newsroom
process” that called to “curate” news by “collecting and organising stories and
content that support and reinforce the core narrative.”

In 2014, Albany boasted of running the Syrian National Coalition’s
communications team at the Geneva Peace talks.

Albany also warned that revelations of Western government funding for these
opposition media organizations that were being portrayed as grassroots
initiatives would discredit them.

When internal emails were leaked showing that the massive opposition media
platform Basma Syria was funded by the United States and Britain, Albany
wrote, “the Basma brand has been compromised following leaks about funding
project aims.”

The leaks on social media “have damaged the credibility and trustworthiness of
the existing branded platform,” Albany wrote. “Credibility and trust are the key
currencies of the activities envisaged and for this reason we consider it
essential to refresh the approach if the content to be disseminated is to have
effect.” The Basma website was taken down soon after.

These files provide clear insight into how the Syrian opposition was cultivated
by Western governments with imperial designs on Damascus, and was kept
afloat with staggering sums of cash that flowed from the pockets of British
taxpayers — often to the benefit of fanatical militiamen allied with Al Qaeda.

While Dutch prosecutors prepare war crimes charges against the Syrian
government for fighting off the onslaught, the leaked files are a reminder of the
leading role that Western states and their war-profiteering companies played in
the carefully organized destruction of the country.



https://www.pdf-archive.com/2020/09/05/20141125-syria-framework-mao-proposal/20141125-syria-framework-mao-proposal.pdf
http://web.archive.org/web/20130719071053/http:/www.basmasyria.com/
https://www.pdf-archive.com/2020/09/05/20141125-syria-framework-grassroots-proposal/20141125-syria-framework-grassroots-proposal.pdf
https://www.dw.com/en/netherlands-puts-syria-on-notice-for-human-rights-abuses/a-54983941

