The Propaganda Multiplier

By Swiss Propaganda Research

It is one of the most important aspects of our media system, and yet hardly
known to the public: most of the international news coverage in Western media
is provided by only three global news agencies based in New York, London and
Paris.

The key role played by these agencies means Western media often report on
the same topics, even using the same wording. In addition, governments,
military and intelligence services use these global news agencies as multipliers
to spread their messages around the world.

A study of the Syria war coverage by nine leading European newspapers clearly
illustrates these issues: 78% of all articles were based in whole or in part on
agency reports, yet 0% on investigative research. Moreover, 82% of all opinion
pieces and interviews were in favor of a US and NATO intervention, while
propaganda was attributed exclusively to the opposite side.

The Propaganda Multiplier:

How Global News Agencies andWestern Media Report
on Geopolitics

A Study by Swiss Propaganda Research

Translated by Terje Maloy

“Therefore, you always have to ask yourself: Why do | get this
specific information, in this specific form, at this specific moment?
Ultimately, these are always questions about power.” (*)

Dr. Konrad Hummler, Swiss banking and media executive
Contents

Part 1: The Propaganda Multiplier

Part 2: Case Study on Syria War Coverage

Notes and Literature

Introduction: “Something strange”

“‘How does the newspaper know what it knows?” The answer to this question is
likely to surprise some newspaper readers: “The main source of information is
stories from news agencies. The almost anonymously operating news agencies
are in a way the key to world events. So what are the names of these agencies,
how do they work and who finances them? To judge how well one is informed


https://swprs.org/contact/
http://www.nzz.ch/wer-lustvoll-schreibt-der-schreibt-auch-gut-1.11329756
https://swprs.org/the-propaganda-multiplier/#k1
https://swprs.org/the-propaganda-multiplier/#k2
https://swprs.org/the-propaganda-multiplier/#k3

about events in East and West, one should know the answers to these
questions.” (Héhne 1977, p. 11)

A Swiss media researcher points out: “The news agencies are the most
important suppliers of material to mass media. No daily media outlet can
manage without them. () So the news agencies influence our image of the
world; above all, we get to know what they have selected.” (Blum 1995, p. 9)

In view of their essential importance, it is all the more astonishing that these
agencies are hardly known to the public: “A large part of society is unaware that
news agencies exist at all ... In fact, they play an enormously important role in
the media market. But despite this great importance, little attention has been
paid to them in the past.” (Schulten-Jaspers 2013, p. 13)

Even the head of a news agency noted: “There is something strange about
news agencies. They are little known to the public. Unlike a newspaper, their
activity is not so much in the spotlight, yet they can always be found at the
source of the story.” (Segbers 2007, p. 9)

“The Invisible Nerve Center of the Media System”

So what are the names of these agencies that are “always at the source of the
story”? There are now only three global news agencies left:

1. The American Associated Press (AP) with over 4000 employees
worldwide. The AP belongs to US media companies and has its main
editorial office in New York. AP news is used by around 12,000
international media outlets, reaching more than half of the world’s
population every day.

2. The quasi-governmental French Agence France-Presse (AFEP) based in
Paris and with around 4000 employees. The AFP sends over 3000
stories and photos every day to media all over the world.

3. The British agency Reuters in London, which is privately owned and
employs just over 3000 people. Reuters was acquired in 2008 by
Canadian media entrepreneur Thomson — one of the 25 richest people in
the world — and merged into Thomson Reuters, headquartered in New
York.

In addition, many countries run their own news agencies. These include, for
instance, the German DPA, the Austrian APA, and the Swiss SDA. When it
comes to international news, however, national agencies usually rely on the
three global agencies and simply copy and translate their reports.


https://en.wikipedia.org/wiki/Associated_Press
https://en.wikipedia.org/wiki/Agence_France-Presse
https://en.wikipedia.org/wiki/Reuters

REUTERS

APA dpa sda

The three global news agencies Reuters, AFP and AP, and the three national agencies of the
German-speaking countries of Austria (APA), Germany (DPA) and Switzerland (SDA).

Wolfgang Vyslozil, former managing director of the Austrian APA, described the
key role of news agencies with these words: “News agencies are rarely in the
public eye. Yet they are one of the most influential and at the same time one of
the least known media types. They are key institutions of substantial importance
to any media system. They are the invisible nerve center that connects all parts
of this system.” (Segbers 2007, p.10)

Small abbreviation, great effect

However, there is a simple reason why the global agencies, despite their
importance, are virtually unknown to the general public. To quote a Swiss media
professor: “Radio and television usually do not name their sources, and only
specialists can decipher references in magazines.” (Blum 1995, P. 9). The
motive for this discretion, however, should be clear: news outlets are not
particularly keen to let readers know that they haven’t researched most of their
contributions themselves. The following figure shows some examples of source
tagging in popular European newspapers. Next to the agency abbreviations we
find the initials of editors who have edited the respective agency report.

Russlands Prisident Wladimir Putin warf den USA und den europaischen Machten vor,
sie redeten bloss iiber den Kampf gegen Terrorismus. Resultate seien aber nicht zu sehen,
sagte er in einem Fernsehinterview.

(chk/sda)
Das ukrainische Parlament bestatigte unterdessen einen Erlass von Prasident i :

Petro Poroschenko fiir eine weitere Teilmobilmachung von Reservisten. Dies sei

nétig, um die Grenze zum Nachbarn Russland wirksam zu schiitzen.(hd/ag)

Wenige Tage spéter starb bei einem US-Luftangriff im Jemen Nasser
al-Wahischi, der Chef der al-Qaida auf der Arabischen Halbinsel (AQAP)
Al-Wahischi war auch Stellvertreter von Al-Qaida-Chef Aiman al-Sawahiri

("Die Presse”, Print;

Auch die syrische Luftwaffe setzte ihre Angriffe fort: Wie die

oppositionelle Syrische Beobachterstelle fiir Menschenrechten T eer—
(SOHR) mitteilte, wurden bei Angriffen in der Provinz Homs

mindestens 27 Menschen getotet, darunter sechs Kinder. Welth24 Gmi 6. Alle Rechte vorbehalter
(bee/AFP/sda)

(Erstellt empfindlicher Schlag. Erst am Sonntag hatte das irakische Militar mitgeteilt,
den Autokonvoi Al-Bagdadis angegriffen zu haben. Dessen Schicksal ist

seitdem allerdings unklar.

4.10.2015, 07:36

Kurier.at 1 l politik | [ Ausland Vorherige Seite 1|2 | Artikel auf einer Seite

(ap) Frankreich ermittelt wegen Kriegsverbrechen Quelie: FAZ.NET mi

Regierung von Prisident Bashir al-Asad. Die Parig

begann nach Hinweisen aus dem AuSSenministerimm - wperme

vorliufige Ermittlungen, wie am Dienstagabend aus Justizkreisen und
Diskussion zu diesem Artikel auf: Rivva

Themen in diesem Artikel: Umbruch in der Ukraine Malaysia Airlines MH17 DenHaag Europaische Union
US-Regierung EU-Kommission Sowjetunion OSZE USA Briissel Kiew Moskau Russland EU Europa



Occasionally, newspapers use agency material but do not label it at all. A study
in 2011 from the Swiss Research Institute for the Public Sphere and Society at
the University of Zurich came to the following conclusions (FOEG 2011):

“Agency contributions are exploited integrally without labeling them, or they are
partially rewritten to make them appear as an editorial contribution. In addition,
there is a practice of 'spicing up’ agency reports with little effort: for example,
unpublished agency reports are enriched with images and graphics and
presented as comprehensive articles.”

The agencies play a prominent role not only in the press, but also in private and
public broadcasting. This is confirmed by Volker Braeutigam, who worked for
the German state broadcaster ARD for ten years and views the dominance of
these agencies critically:

“One fundamental problem is that the newsroom at ARD sources its information
mainly from three sources: the news agencies DPA/AP, Reuters and AFP: one
German/American, one British and one French. () The editor working on a news
topic only needs to select a few text passages on the screen that he considers
essential, rearrange them and glue them together with a few flourishes.”

Swiss Radio and Television (SRF), too, largely bases itself on reports from
these agencies. Asked by viewers why a peace march in Ukraine was not
reported, the editors said: “To date, we have not received a single report of this
march from the independent agencies Reuters, AP and AFP.”

In fact, not only the text, but also the images, sound and video recordings that
we encounter in our media every day, are mostly from the very same agencies.
What the uninitiated audience might think of as contributions from their local
newspaper or TV station, are actually copied reports from New York, London
and Paris. Some media have even gone a step further and have, for lack of
resources, outsourced their entire foreign editorial office to an agency.
Moreover, it is well known that many news portals on the internet mostly publish
agency reports (see e.g., Paterson 2007, Johnston 2011, MacGregor 2013).

In the end, this dependency on the global agencies creates a striking similarity
in international reporting: from Vienna to Washington, our media often report the
same topics, using many of the same phrases — a phenomenon that would
otherwise rather be associated with »controlled media« in authoritarian states.

The following graphic shows some examples from German and international
publications. As you can see, despite the claimed objectivity, a slight (geo-
)political bias sometimes creeps in.


http://www.heise.de/tp/artikel/47/47821/3.html
http://www.srf.ch/sendungen/hallosrf/warum-berichtet-srf-nicht-ueber-den-friedensmarsch-in-der-ukraine

Russia Threatens To Rebuild Miitary Forces In Syria
Putin droht mit neuen Militaraktionen

Putin droht mit neuem Syrien-
Einsatz "binnen Stunden"

Nach Telabzug
Putin droht mit neuen Kampfeinsatzen in Syrien

Putin droht nach Teilabzug aus Syrien mit
weiteren Militiraktionen

ssemmsemscnsen 0 PULN droht mit neuen
Putin droht m Militéraktionen
Militaraktionen in Syrien

Putin droht mit weiterem
Putin droht mit schneller Riickkehr!i¢"

NATO concerned over

Russian forces in Crimea
NATO concern over Russian
planes in Crimea

Nato besorgt iiber russische

Iran provokes West with long-range missile launch
[ran provoziert mit weiteren Raketentests

Msses abgefevert
Iran provoziert Westen

Iran provoziert onayt mit Raketentests

Raketentests
Trotz Atom-Abkommen: Iran
provoziert mit weiteren
Raketentests

Iran provoziert mit Raketentest

Iran provoziert mit neuem Raketentest

Mili + Iran pi iert mit
Raketentest

Syria conflict: Deadly blasts rock Assad

strongholds | Bombs, rockets tear through
Syrian regime strongholds
Autobomben explodieren in
Assad-Hochburgen

SYRIEN-RREG Mehr als 100 Tote bei Anschligen

|S|S.Ans¢h|ag in Assad-Hochburgen

Assad-Hochburg 1S-Anschiagswelle auf
Assad-Hochburg an

syrischer Kiiste
IS-Anschlagsswelle auf Assad-Hochburg
Syrie: Daech ensanglante
Syrie : [El revendicdeux bastions du régime

attentats meurtriers contre
deux bastions du régime

Aufriistung auf der Krim

Miliesrisct
Sorge lber russische Aufriistung auf der Krim
Atomwaffen auf der Krim?
Nato besorgt iiber Truppenaufmarsch
Nato besorgt liber
Konzentration russischer Truppen auf Krim

Moscou déploie des missiles en
Crimée, I'Otan trés inquiéte
L'Otan s'inquiéte de la militarisation de
la Crimée

“Putin threatens”, “Iran provokes”, “NATO concerned”, “Assad stronghold”: Similarities in content
and wording due to reports by global news agencies.

The role of correspondents

Much of our media does not have own foreign correspondents, so they have no
choice but to rely completely on global agencies for foreign news. But what
about the big daily newspapers and TV stations that have their own
international correspondents? In German-speaking countries, for example,
these include newspapers such NZZ, FAZ, Sueddeutsche Zeitung, Welt, and
public broadcasters.

First of all, the size ratios should be kept in mind: while the global agencies
have several thousand employees worldwide, even the Swiss newspaper NZZ,
known for its international reporting, maintains only 35 foreign correspondents
(including their business correspondents). In huge countries such as China or
India, only one correspondent is stationed; all of South America is covered by
only two journalists, while in even larger Africa no-one is on the ground
permanently.

Moreover, in war zones, correspondents rarely venture out. On the Syria war,
for example, many journalists “reported” from cities such as Istanbul, Beirut,
Cairo or even from Cyprus. In addition, many journalists lack the language skills
to understand local people and media.

How do correspondents under such circumstances know what the “news” is in
their region of the world? The main answer is once again: from global agencies.



The Dutch Middle East correspondent Joris Luyendijk has impressively
described how correspondents work and how they depend on the world
agencies in his book “People Like Us: Misrepresenting the Middle East”:

‘I had imagined correspondents to be historians-of-the-moment. When
something important happened, they would go after it, find out what was going
on, and report on it. But | didn’t go off to find out what was going on; that had
been done long before. | went along to present an on-the-spot report.

The editors in the Netherlands called when something happened, they faxed or
emailed the press releases, and I'd retell them in my own words on the radio, or
rework them into an article for the newspaper. This was the reason my editors
found it more important that | could be reached in the place itself than that |
knew what was going on. The news agencies provided enough information for
you to be able to write or talk your way through any crisis or summit meeting.

That’'s why you often come across the same images and stories if you leaf
through a few different newspapers or click the news channels.

Our men and women in London, Paris, Berlin and Washington bureaus — all
thought that wrong topics were dominating the news and that we were following
the standards of the news agencies too slavishly.

The common idea about correspondents is that they ‘have the story’, () but the
reality is that the news is a conveyor belt in a bread factory. The correspondents
stand at the end of the conveyor belt, pretending we’ve baked that white loaf
ourselves, while in fact all we’ve done is put it in its wrapping.

Afterwards, a friend asked me how I'd managed to answer all the questions
during those cross-talks, every hour and without hesitation. When 1 told him
that, like on the TV-news, you knew all the questions in advance, his e-mailed
response came packed with expletives. My friend had relalized that, for
decades, what he’d been watching and listening to on the news was pure
theatre.” (Luyendjik 2009, p. 20-22, 76, 189)

In other words, the typical correspondent is in general not able to do
independent research, but rather deals with and reinforces those topics that are
already prescribed by the news agencies — the notorious “mainstream effect”.

In addition, for cost-saving reasons many media outlets nowadays have to
share their few foreign correspondents, and within individual media groups,
foreign reports are often used by several publications — none of which
contributes to diversity in reporting.

“What the agency does not report, does not take place”

The central role of news agencies also explains why, in geopolitical conflicts,
most media use the same original sources. In the Syrian war, for example, the
‘Syrian Observatory for Human Rights” — a dubious one-man organization
based in London — featured prominently. The media rarely inquired directly at



https://www.amazon.com/People-Like-Us-Misrepresenting-Middle/dp/1593762569
https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Observatory_for_Human_Rights

this “Observatory”, as its operator was in fact difficult to reach, even for
journalists.

Rather, the “Observatory” delivered its stories to global agencies, which then
forwarded them to thousands of media outlets, which in turn “informed”
hundreds of millions of readers and viewers worldwide. The reason why the
agencies, of all places, referred to this strange “Observatory” in their reporting —
and who really financed it — is a question that was rarely asked.

The former chief editor of the German news agency DPA, Manfred Steffens,
therefore states in his book “The Business of News”:

‘A news story does not become more correct simply because one is able to
provide a source for it. It is indeed rather questionable to trust a news story
more just because a source is cited. () Behind the protective shield such a
'source’ means for a story, some people are inclined to spread rather
adventurous things, even if they themselves have legitimate doubts about their
correctness; the responsibility, at least morally, can always be attributed to the
cited source.” (Steffens 1969, p. 106)

Dependence on global agencies is also a major reason why media coverage of
geopolitical conflicts is often superficial and erratic, while historic relationships
and background are fragmented or altogether absent. As put by Steffens:
“‘News agencies receive their impulses almost exclusively from current events
and are therefore by their very nature ahistoric. They are reluctant to add any
more context than is strictly required.” (Steffens 1969, p. 32)

Finally, the dominance of global agencies explains why certain geopolitical
issues and events — which often do not fit very well into the US/NATO narrative
or are too “unimportant” — are not mentioned in our media at all: if the agencies
do not report on something, then most Western media will not be aware of it. As
pointed out on the occasion of the 50th anniversary of the German DPA: “What
the agency does not report, does not take place.” (Wilke 2000, p. 1)

“Adding questionable stories*

While some topics do not appear at all in our media, other topics are very
prominent — even though they shouldn’t actually be: “Often the mass media do
not report on reality, but on a constructed or staged reality. () Several studies
have shown that the mass media are predominantly determined by PR activities
and that passive, receptive attitudes outweigh active-researching ones.” (Blum
1995, p. 16)

In fact, due to the rather low journalistic performance of our media and their
high dependence on a few news agencies, it is easy for interested parties to
spread propaganda and disinformation in a supposedly respectable format to a
worldwide audience. DPA editor Steffens warned of this danger:

“The critical sense gets more lulled the more respected the news agency or
newspaper is. Someone who wants to introduce a questionable story into the



world press only needs to try to put his story in a reasonably reputable agency,
to be sure that it then appears a little later in the others. Sometimes it happens
that a hoax passes from agency to agency and becomes ever more credible.”
(Steffens 1969, p. 234)

Among the most active actors in “injecting” questionable geopolitical news are
the military and defense ministries. For example, in 2009 the head of the
American news agency AP, Tom Curley, made public that the Pentagon
employs more than 27,000 PR specialists who, with a budget of nearly $ 5
billion a year, are working the media and circulating targeted manipulations. In
addition, high-ranking US generals had threatened that they would “ruin” him
and the AP if the journalists reported too critically on the US military.

Despite — or because of? — such threats our media regularly publish dubious
stories sourced to some unnamed “informants” from “US defense circles”.

Ulrich Tilgner, a veteran Middle East correspondent for German and Swiss
television, warned in 2003, shortly after the Iraq war, of acts of deception by the
military and the role played by the media:

“With the help of the media, the military determine the public perception and use
it for their plans. They manage to stir expectations and spread deceptive
scenarios. In this new kind of war, the PR strategists of the US administration
fulfill a similar function as the bomber pilots. The special departments for public
relations in the Pentagon and in the secret services have become combatants
in the information war.

For their deception maneuvers, the US military specifically uses the lack of
transparency in media coverage. The way they spread information, which is
then picked up and distributed by newspapers and broadcasters, makes it
impossible for readers, listeners or viewers to trace the original source. Thus,
the audience will fail to recognize the actual intention of the military.” (Tilgner
2003, p. 132)

What is known to the US military, would not be foreign to US intelligence
services. In a remarkable report by British Channel 4, former CIA officials and a
Reuters correspondent spoke candidly about the systematic dissemination of
propaganda and misinformation in reporting on geopolitical conflicts:

Former CIA officer and whistleblower John Stockwell said of his work in the
Angolan war: “The basic theme was to make it look like an [enemy] aggression.
So any kind of story that you could write and get into the media anywhere in the
world, that pushed that line, we did. One third of my staff in this task force were
propagandists, whose professional career job was to make up stories and
finding ways of getting them into the press. () The editors in most Western
newspapers are not too skeptical of messages that conform to general views
and prejudices. () So we came up with another story, and it was kept going for
weeks. () But it was all fiction.”



https://harpers.org/blog/2009/02/pentagon-targeted-and-mistreated-journalists-ap-head-charges/
https://swprs.org/video-the-cia-and-the-media/
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stockwell

Fred Bridgland looked back on his work as a war correspondent for the Reuters
agency: “We based our reports on official communications. It was not until years
later that | learned that a little CIA disinformation expert had sat in the US
embassy and had composed these communiqués that bore absolutely no
relationship at all to truth. () Basically, and to put it very crudely, you can publish
any old crap and it will get into the newspaper.”

And former CIA analyst David MacMichael described his work in the Contra
War in Nicaragua with these words: “They said our intelligence of Nicaragua
was so good that we could even register when someone flushed a toilet. But |
had the feeling that the stories we were giving to the press came straight out of
the toilet.” (Hird 1985)

Of course, the intelligence services also have a large number of direct contacts
in our media, which can be “leaked” information to if necessary. But without the
central role of the global news agencies, the worldwide synchronization of
propaganda and disinformation would never be so efficient.

Through this “propaganda multiplier’, dubious stories from PR experts working
for governments, military and intelligence services reach the general public
more or less unchecked and unfiltered. The journalists refer to the news
agencies and the news agencies refer to their sources. Although they often
attempt to point out uncertainties (and hedge themselves) with terms such as

“apparent”, “alleged” and the like — by then the rumor has long been spread to
the world and its effect has taken place.

The Propaganda Multiplier

- 2 = = @ N
CEEERERzZ O
WmoR Cl « m

The Propaganda Multiplier: Governments, military and intelligence services using global news
agencies to disseminate their messages to a worldwide audience.


https://en.wikipedia.org/wiki/Fred_Bridgland
https://en.wikipedia.org/wiki/David_MacMichael
https://swprs.org/video-the-cia-and-the-media/
http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

As the New York Times reported ...

In addition to global news agencies, there is another source that is often used
by media outlets around the world to report on geopolitical conflicts, namely the
major publications in Great Britain and the US.

News outlets like the New York Times or the BBC may have up to 100 foreign
correspondents and additional external employees. However, as Middle East
correspondent Luyendijk points out:

“Our news teams, me included, fed on the selection of news made by quality
media like CNN, the BBC, and the New York Times. We did that on the
assumption that their correspondents understood the Arab world and
commanded a view of it — but many of them turned out not to speak Arabic, or
at least not enough to be able to have a conversation in it or to follow the local
media. Many of the top dogs at CNN, the BBC, the Independent, the Guardian,
the New Yorker, and the NYT were more often than not dependent on
assistants and translators.” (Luyendijk p. 47)

In addition, the sources of these media outlets are often not easy to verify
(“military circles”, “anonymous government officials”, “intelligence officials” and
the like) and can therefore also be used for the dissemination of propaganda. In
any case, the widespread orientation towards the major Anglo-Saxon
publications leads to a further convergence in the geopolitical coverage in our

media.

The following figure shows some examples of such citation based on the Syria
coverage of the largest daily newspaper in Switzerland, Tages-Anzeiger. The
articles are all from the first days of October 2015, when Russia for the first time
intervened directly in the Syrian war (US/UK sources are highlighted):



Bagdad geschickt. Wie das «Wall Street Journal» unter
Berufung auf US-Diplomaten berichtet, kiindigte der General
seinen Besuch lediglich eine Stunde im Voraus an, lieferte die
mit ihm erscheinen jetzt in Frankreich als Buch. In der
britischen Tageszeitung The Guardian hat Le Caisne eine
Kurzversion der Geschichte von César und
| Gesprachsausschnitte publiziert.

Der britische Verteidigungsminister Michael Fallon sagte der
Zeitung «{Lildei» vom Samstag, nur fiinf Prozent der
russischen Attacken hatten Ziele des IS ins Visier genommen.

Fiir die Zeitschrift «Foreign Affairs» widmen sich aktuell zwei
US-Forscher, die an der Universitat von Katar lehren, dem
| Thema. Der Geograf Michael Ewers und der Politologe Justin

Laut der «New York Times» haben die IS-Kampfer sechs
Dorfer nahe Aleppo erobert und drohen nun eine wichtige
Versorgungsroute der Rebellen zur tiirkischen Grenze

abzuschneiden. | odesanzeigen ablesen. «Die Verluste der Revolutionsgarden

nehmen zu», sagte der frihere CIA-Mitarbeiter Reuel Mare
| Gerecht zu CNN. «Wir sehen standig Todesanzeigen von

aufstellen wollte, grosstenteils ein. Wie die «SEIRT0 ST »
berichtet, soll das im 500 Millionen schweren Programm noch

vorhandene Geld nun verwendet werden, um bestehende

sahen eigentlich sehr gut, was vor sich ging», zitiert die

« TR e» Jeffrey White, einen fritheren Analysten

der Defense Intelligence Agency (DIA), einem militarischen

Frequent citation of major British and US media, exemplified by the Syria war coverage of Swiss
daily newspaper Tages-Anzeiger in October 2015.

The desired narrative

But why do journalists in our media not simply try to research and report
independently of the global agencies and the Anglo-Saxon media? Middle East
correspondent Luyendijk describes his experiences:

“You might suggest that | should have looked for sources | could trust. | did try,
but whenever | wanted to write a story without using news agencies, the main
Anglo-Saxon media, or talking heads, it fell apart. () Obviously I, as a
correspondent, could tell very different stories about one and the same
situation. But the media could only present one of them, and often enough, that
was exactly the story that confirmed the prevailing image.” (Luyendijk p.54ff)

Media researcher Noam Chomsky has described this effect in his essay “What
makes the mainstream media mainstream” as follows: “If you leave the official
line, if you produce dissenting reports, then you will soon feel this. () There are
many ways to get you back in line quickly. If you don’t follow the guidelines, you
will not keep your job long. This system works pretty well, and it reflects
established power structures.” (Chomsky 1997)

Nevertheless, some of the leading journalists continue to believe that nobody
can tell them what to write. How does this add up? Media researcher Chomsky
clarifies the apparent contradiction:


https://chomsky.info/199710__/
https://chomsky.info/199710__/
https://chomsky.info/199710__/

“[T]he point is that they wouldn’t be there unless they had already demonstrated
that nobody has to tell them what to write because they are going say the right
thing. If they had started off at the Metro desk, or something, and had pursued
the wrong kind of stories, they never would have made it to the positions where
they can now say anything they like. The same is mostly true of university
faculty in the more ideological disciplines. They have been through the
socialization system.” (Chomsky 1997)

Ultimately, this “socialization system” leads to a journalism that no longer
independently researches and critically reports on geopolitical conflicts (and
some other topics), but seeks to consolidate the desired narrative through
appropriate editorials, commentary, and interviews.

Conclusion: The “First Law of Journalism”

Former AP journalist Herbert Altschull called it the First Law of Journalism: “In
all press systems, the news media are instruments of those who exercise
political and economic power. Newspapers, periodicals, radio and television
stations do not act independently, although they have the possibility of
independent exercise of power.” (Altschull 1984/1995, p. 298)

In that sense, it is logical that our traditional media — which are predominantly
financed by advertising or the state — represent the geopolitical interests of the
transatlantic alliance, given that both the advertising corporations as well as the
states themselves are dependent on the transatlantic economic and security
architecture led by the United States.

In addition, the key people of our leading media are — in the spirit of Chomsky’s
“socialization system” — often themselves part of transatlantic elite networks.
Some of the most important institutions in this regard include the US Council on
Foreign Relations (CFR), the Bilderberg Group, and the Trilateral Commission,
all of which feature many prominent journalists (see in-depth study of these

groups).

Most well-known publications, therefore, may indeed be seen as a kind of
“establishment media”. This is because, in the past, the freedom of the press
was rather theoretical, given significant entry barriers such as broadcasting
licenses, frequency slots, requirements for financing and technical
infrastructure, limited sales channels, dependence on advertising, and other
restrictions.

It was only due to the Internet that Altschull’s First Law has been broken to
some extent. Thus, in recent years a high-quality, reader-funded journalism has
emerged, often outperforming traditional media in terms of critical reporting.
Some of these “alternative” publications already reach a very large audience,
showing that the “mass” does not have to be a problem for the quality of a
media outlet.

Nevertheless, up to now the traditional media has been able to attract a solid
majority of online visitors, too. This, in turn, is closely linked to the hidden role of


https://swprs.org/the-american-empire-and-its-media/
https://swprs.org/the-american-empire-and-its-media/
https://swprs.org/media-navigator/
https://swprs.org/media-navigator/

news agencies, whose up-to-the-minute reports form the backbone of most
online news sites.

Will “political and economic power”, according to Altschull’s Law, retain control
over the news, or will “uncontrolled news” change the political and economic
power structure? The coming years will show.

Case study: Syria war coverage

As part of a case study, the Syria war coverage of nine leading daily
newspapers from Germany, Austria and Switzerland were examined for plurality
of viewpoints and reliance on news agencies. The following newspapers were
selected:

e« For Germany: Die Welt, Studdeutsche Zeitung (SZ), and Frankfurter
Allgemeine Zeitung (FAZ)

o For Switzerland: Neue Zircher Zeitung (NZZ), Tagesanzeiger (TA), and
Basler Zeitung (BaZ)

e For Austria: Standard, Kurier, and Die Presse

The investigation period was defined as October 1 to 15, 2015, i.e. the first two
weeks after Russia’s direct intervention in the Syrian conflict. The entire print
and online coverage of these newspapers was taken into account. Any Sunday
editions were not taken into account, as not all of the newspapers examined
have such. In total, 381 newspaper articles met the stated criteria.

In a first step, the articles were classified according to their properties into the
following groups:

=

Agencies: Reports from news agencies (with agency code)

Mixed: Simple reports (with author names) that are based in whole or in
part on agency reports

Reports: Editorial background reports and analyses
Opinions/Comments: Opinions and guest comments

Interviews: Interviews with experts, politicians etc.

Investigative: Investigative research that reveals new information or
context

no

o0k W

The following Figure 1 shows the composition of the articles for the nine
newspapers analyzed in total. As can be seen, 55% of articles were news
agency reports; 23% editorial reports based on agency material; 9%
background reports; 10% opinions and guest comments; 2% interviews; and 0%
based on investigative research.



Types of Articles (Total)

55%

50 9% 10%

2% 0%

Agencies Mixed Reports Op-Eds Interviews Investigative

Figure 1: Types of articles (total; n=381)

The pure agency texts — from short notices to the detailed reports — were mostly
on the Internet pages of the daily newspapers: on the one hand, the pressure
for breaking news is higher than in the printed edition, on the other hand, there
are no space restrictions. Most other types of articles were found in both the
online and printed editions; some exclusive interviews and background reports
were found only in the printed editions. All items were collected only once for
the investigation.

The following Figure 2 shows the same classification on a per newspaper
basis. During the observation period (two weeks), most newspapers published
between 40 and 50 articles on the Syrian conflict (print and online). In the
German newspaper Die Welt there were more (58), in the Basler Zeitung and
the Austrian Kurier, however, significantly less (29 or 33).

Depending on which newspaper, the share of agency reports is almost 50%
(Welt, Sdddeutsche, NZZ, Basler Zeitung), just under 60% (FAZ,
Tagesanzeiger), and 60 to 70% (Presse, Standard, Kurier). Together with the
agency-based reports, the proportion in most newspapers is between approx.
70% and 80%. These proportions are consistent with previous media studies
(e.g., Blum 1995, Johnston 2011, MacGregor 2013, Paterson 2007).

In the background reports, the Swiss newspapers were leading (five to six
pieces), followed by Welt, Stiddeutsche and Standard (four each) and the other
newspapers (one to three). The background reports and analyzes were in
particular devoted to the situation and development in the Middle East, as well
as to the motives and interests of individual actors (for example Russia, Turkey,
the Islamic State).

However, most of the commentaries were to be found in the German
newspapers (seven comments each), followed by Standard (five), NZZ and
Tagesanzeiger (four each). Basler Zeitung did not publish any commentaries
during the observation period, but two interviews. Other interviews were
conducted by Standard (three) and Kurier and Presse (one each). Investigative
research, however, could not be found in any of the newspapers.



In particular, in the case of the three German newspapers, a journalistically
problematic blending of opinion pieces and reports was noted. Reports
contained strong expressions of opinion even though they were not marked as
commentary. The present study was in any case based on the article labeling
by the newspaper.

Types of Articles (per Newspaper)

W Investigative
Interviews
Op-Eds
Reports
Mixed

Agencies

Welt FAZ SZ NZZ TA BAZ Standard Presse Kurier

Figure 2: Types of articles per newspaper

The following Figure 3 shows the breakdown of agency stories (by agency
abbreviation) for each news agency, in total and per country. The 211 agency
reports carried a total of 277 agency codes (a story may consist of material from
more than one agency). In total, 24% of agency reports came from the AFP;
about 20% each by the DPA, APA and Reuters; 9% of the SDA; 6% of the AP;
and 11% were unknown (no labeling or blanket term “agencies”).

In Germany, the DPA, AFP and Reuters each have a share of about one third of
the news stories. In Switzerland, the SDA and the AFP are in the lead, and in
Austria, the APA and Reuters.

In fact, the shares of the global agencies AFP, AP and Reuters are likely to be
even higher, as the Swiss SDA and the Austrian APA obtain their international
reports mainly from the global agencies and the German DPA cooperates
closely with the American AP.

It should also be noted that, for historical reasons, the global agencies are
represented differently in different regions of the world. For events in Asia,
Ukraine or Africa, the share of each agency will therefore be different than from
events in the Middle East.



News Agencies per Country

100%

90%

80% - Unknown
70% AP

60%

W Reuters

50%
AFP

40%
APA

30%
SDA

20%
DPA

10%

0%

Total Germany Switzerland Austria

Figure 3: Share of news agencies, total (n=277) and per country

In the next step, central statements were used to rate the orientation of editorial
opinions (28), guest comments (10) and interview partners (7) (a total of 45
articles). As Figure 4 shows, 82% of the contributions were generally US/NATO
friendly, 16% neutral or balanced, and 2% predominantly US/NATO critical.

The only predominantly US/NATO-critical contribution was an op-ed in the
Austrian Standard on October 2, 2015, titled: “The strategy of regime change
has failed. A distinction between ,good*‘ and ,bad’ terrorist groups in Syria makes
the Western policy untrustworthy.”

Op-Eds and Interviews (Total)

2%
16%

Supportive of US/NATO
Balanced

Critical of US/NATO

82%

Figure 4: Orientation of editorial opinions, guest comments, and interviewees (total;
n=45).

The following Figure 5 shows the orientation of the contributions, guest
comments and interviewees, in turn broken down by individual newspapers. As
can be seen, Welt, Stiddeutsche Zeitung, NZZ, Zircher Tagesanzeiger and the
Austrian newspaper Kurier presented exclusively US/NATO-friendly opinion and
guest contributions; this goes for FAZ too, with the exception of one
neutral/balanced contribution. The Standard brought four US/NATO friendly,



three balanced/neutral, as well as the already mentioned US/NATO critical
opinion contributions.

Presse was the only one of the examined newspapers to predominantly publish
neutral/balanced opinions and guest contributions. The Basler Zeitung
published one US/NATO-friendly and one balanced contribution. Shortly after
the observation period (October 16, 2015), Basler Zeitung also published an
interview with the President of the Russian Parliament. This would of course
have been counted as a contribution critical of the US/NATO.

Op-Eds and Interviews (per Newspaper)

Welt FAZ 52 NZZ TA BAZ Standard Presse Kurier

Supportive of US/NATO Balanced Critical of US/NATO

Figure 5: Basic orientation of opinion pieces and interviewees per newspaper

In a further analysis, a full-text keyword search for “propaganda” (and word
combinations thereof) was used to investigate in which cases the newspapers
themselves identified propaganda in one of the two geopolitical conflict sides,
USA/NATO or Russia (the participant “IS/ISIS” was not considered). In total,
twenty such cases were identified. Figure 6 shows the result: in 85% of the
cases, propaganda was identified on the Russian side of the conflict, in 15% the
identification was neutral or unstated, and in 0% of the cases propaganda was
identified on the USA/NATO side of the conflict.

It should be noted that about half of the cases (nine) were in the Swiss NZZ,
which spoke of Russian propaganda quite frequently (“Kremlin propaganda”,
“‘Moscow propaganda machine”, “propaganda stories”, “Russian propaganda
apparatus” etc.), followed by German FAZ (three), Welt and Siuddeutsche
Zeitung (two each) and the Austrian newspaper Kurier (one). The other
newspapers did not mention propaganda, or only in a neutral context (or in the
context of IS).



Attribution of Propaganda
18 85%
16
14
12

10

4 15%
0%

Russia Unspecified US/NATO

Figure 6: Attribution of propaganda to conflict parties (total; n=20).
Conclusion
In this case study, the geopolitical coverage in nine leading European
newspapers was examined for diversity and journalistic performance using the
example of the Syrian war.
The results confirm the high dependence on the global news agencies (63 to
90%, excluding commentaries and interviews) and the lack of own investigative
research, as well as the rather biased commenting on events in favor of the
US/NATO side (82% positive; 2% negative), whose stories were not checked by
the newspapers for any propaganda.
About the authors: Swiss Propaganda Research (SPR) is an independent

research group investigating geopolitical propaganda in Swiss and international
media. You can contact us here.

English translation provided by Terje Maloy.

This article was originally published by "Swiss Propaganda Research" - -

Do you agree or disagree? Post your comment her

Literature

Altschull, Herbert J. (1984/1995): Agents of power. The media and public policy.
Longman, New York.


https://swprs.org/contact/
https://swprs.org/the-propaganda-multiplier/
http://www.informationclearinghouse.info/52738-c.htm

Becker, Jorg (2015): Medien im Krieg — Krieg in den Medien. Springer Verlag
fur Sozialwissenschaften, Wiesbaden.

Blum, Roger et al. (Hrsg.) (1995): Die AktualiTater. Nachrichtenagenturen in der
Schweiz. Verlag Paul Haupt, Bern.

Chomsky, Noam (1997): What Makes Mainstream Media Mainstream. Z
Magazine, MA. (PDF)

Forschungsinstitut fir Offentlichkeit und Gesellschaft der Universitat Zirich
(FOEG) (2011): Jahrbuch Qualitat der Medien, Ausgabe 2011. Schwabe, Basel.

Gritsch, Kurt (2010): Inszenierung eines gerechten Krieges? Intellektuelle,
Medien und der ,Kosovo-Krieg“ 1999. Georg Olms Verlag, Hildesheim.

Hird, Christopher (1985): Standard Techniques. Diverse Reports, Channel 4
TV. 30. Oktober 1985. (Link)

Hohne, Hansjoachim (1977): Report Uber Nachrichtenagenturen. Band 1: Die
Situation auf den Nachrichtenmérkten der Welt. Band 2: Die Geschichte der
Nachricht und ihrer Verbreiter. Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden.

Johnston, Jane & Forde, Susan (2011): The Silent Partner: News Agencies and
21st Century News. International Journal of Communication 5 (2011), p. 195-
214. (PDF)

Kriger, Uwe (2013): Meinungsmacht. Der Einfluss von Eliten auf Leitmedien
und Alpha-Journalisten — eine kritische Netzwerkanalyse. Herbert von Halem
Verlag, Koln.

Luyendijk, Joris (2015): Von Bildern und Ligen in Zeiten des Krieges: Aus dem
Leben eines Kriegsberichterstatters — Aktualisierte Neuausgabe. Tropen,
Stuttgart.

MacGregor, Phil (2013): International News Agencies. Global eyes that never
blink. In: Fowler-Watt/Allan (ed.): Journalism: New Challenges. Centre for
Journalism & Communication Research, Bournemouth University. (PDF)

Mukke, Lutz (2014): Korrespondenten im Kalten Krieg. Zwischen Propaganda
und Selbstbehauptung. Herbert von Halem Verlag, Kalin.

Paterson, Chris (2007): International news on the internet. The International
Journal of Communication Ethics. Vol 4, No 1/2 2007. (PDF)

Queval, Jean (1945): Premiere page, Cinquieme colonne. Arthéme Fayard,
Paris.

Schulten-Jaspers, Yasmin (2013): Zukunft der Nachrichtenagenturen. Situation,
Entwicklung, Prognosen. Nomos, Baden-Baden.


https://chomsky.info/199710__/
https://swprs.org/video-the-cia-and-the-media/
https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/928
https://microsites.bournemouth.ac.uk/cjcr/files/2013/10/JNC-2013-Chapter-3-MacGregor.pdf
http://www.communicationethics.net/journal/v4n1-2/v4n1-2_12.pdf

Segbers, Michael (2007): Die Ware Nachricht. Wie Nachrichtenagenturen
ticken. UVK, Konstanz.

Steffens, Manfred [Ziegler, Stefan] (1969): Das Geschéaft mit der Nachricht.
Agenturen, Redaktionen, Journalisten. Hoffmann und Campe, Hamburg.

Tilgner, Ulrich (2003): Der inszenierte Krieg — Tauschung und Wabhrheit beim
Sturz Saddam Husseins. Rowohlt, Reinbek.

Wilke, Jurgen (Hrsg.) (2000): Von der Agentur zur Redaktion. Bohlau, Kaln.

Published (EN): March 2019



