CNN Journalists Resign: Latest Example of

Media Recklessness on the Russia Threat
By Glen Greenwald — The Intercept

Three prominent CNN journalists resigned Monday night after
the network was forced to retract and apologize for a story
linking Trump ally Anthony Scaramucci to a Russian
investment fund under congressional investigation. That article
— like so much Russia reporting from the U.S. media — was
based on a single anonymous source, and now, the network
cannot vouch for the accuracy of its central claims.

In announcing the resignation of the three journalists —
Thomas Frank, who wrote the story (not the same Thomas
Frank who wrote “What’s the Matter with Kansas?”); Pulitzer
Prize-winning reporter Eric Lichtblau, recently hired away from
the New York Times; and Lex Haris, head of a new investigative
unit — CNN said that “standard editorial processes were not
followed when the article was published.” The
resignations follow CNN’s Friday night retraction of the story,
in which it apologized to Scaramucci:

mpohhcs 45 CONGRESS SECURITY THE NINE TRUMPMERICA STATE

Editor's Note

o n June 22, 2017, CNN.com published a story connecting Anthony Scaramuce

with investigations into the Russian Direct Investment Fund

That story did not meet CNN's editorial standards and has been retracted, Links

° to the story have been disabled. CNN apologizes to Mr. Scaramucc

Several factors compound CNN’s embarrassment here. To
begin with, CNN’s story was first debunked by an_article in
Sputnik News, which explained that the investment fund
documented several “factual inaccuracies” in the report
(including that the fund is not even part of the Russian bank,
Vnesheconombank, that is under investigation), and by
Breitbart, which cited numerous other factual inaccuracies.

And this episode follows an embarrassing correction CNN was
forced to issue earlier this month when several of its highest-



https://theintercept.com/2017/06/27/cnn-journalists-resign-latest-example-of-media-recklessness-on-the-russia-threat/
https://theintercept.com/2017/06/27/cnn-journalists-resign-latest-example-of-media-recklessness-on-the-russia-threat/
http://money.cnn.com/2017/06/26/media/cnn-announcement-retracted-article/index.html
http://www.cnn.com/2017/06/23/politics/editors-note/index.html
https://sputniknews.com/business/201706231054913754-rdif-us-sanctions-cnn/
https://sputniknews.com/business/201706231054913754-rdif-us-sanctions-cnn/
http://www.breitbart.com/big-government/2017/06/23/very-fake-news-cnn-pushes-refurbished-russia-conspiracy-inaccurately-claims-investment-fund-under-investigation/
http://www.breitbart.com/big-government/2017/06/23/very-fake-news-cnn-pushes-refurbished-russia-conspiracy-inaccurately-claims-investment-fund-under-investigation/
http://thehill.com/blogs/blog-briefing-room/336871-cnn-issues-correction-after-comey-statement-contradicts-reporting?_=1497761173552
http://thehill.com/blogs/blog-briefing-room/336871-cnn-issues-correction-after-comey-statement-contradicts-reporting?_=1497761173552

profile on-air personalities asserted — based on anonymous
sources — that James Comey, in his congressional testimony,
was going to deny Trump’s claim that the FBI director assured
him he was not the target of any investigation.

When Comey confirmed Trump’s story, CNN was forced
to correct its story. “An earlier version of this story said that
Comey would dispute Trump’s interpretation of their
conversations. But based on his prepared remarks, Comey
outlines three conversations with the president in which he told
Trump he was not personally under investigation,” said the
network.

But CNN is hardly alone when it comes to embarrassing
retractions regarding Russia. Over and over, major U.S. media
outlets have published claims about the Russia Threat that
turned out to be completely false — always in the direction of
exaggerating the threat and/or inventing incriminating links
between Moscow and the Trump circle. In virtually all cases,
those stories involved evidence-free assertions from
anonymous sources thatthese media outlets uncritically
treated as fact, only for it to be revealed that they were entirely
false.

Several of the most humiliating of these episodes have come
from the Washington Post. On December 30, the paper
published a blockbuster, frightening scoop that immediately
and predictably went viral and generated massive traffic.
Russian hackers, the paper claimed based on anonymous
sources, had hacked into the “U.S. electricity grid” through a
Vermont utility.

That, in turn, led MSNBC journalists, and various Democratic
officials, to instantly sound the alarm that Putin was trying to
deny Americans heat during the winter:


http://www.cnn.com/2017/06/06/politics/comey-testimony-refute-trump-russian-investigation/
http://www.cnn.com/2017/06/06/politics/comey-testimony-refute-trump-russian-investigation/

£ Kyle Griffin
@ kylegriffini

VT Gov. Peter Shumlin on Russian hacking attempt: 'One of the
world's leading thugs, Putin, has been attempting to hack our
electric grid.'

9:35 AM - 31 Dec 2016

+ 1043 W 1,148

Literally every facet of that story turned out to be false. First,
the utility company — which the Post had not bothered to
contact — issued a denial, pointing out that malware was found
on one laptop that was not connected either to the Vermont
grid or the broader U.S. electricity grid. That forced the Post to
change the story to hype the still-alarmist claim that this
malware “showed the risk” posed by Russia to the U.S. electric
grid, along with a correction at the top repudiating the story’s
central claim:

National Security

Russian operation hacked a
Vermont utility, showing risk to U.S.
electrical grid security, officials say

Editor’s Note: An earlier version of this story incorrectly said that Russian hackers had
penetrated the U.S. electric grid. Authorities say there is no indication of that so far. The
computer at Burlington Electric that was hacked was not attached to the grid.

By Juliet Eilperin and Adam Entous =

A code associated with the Russian hacking operation dubbed Grizzly Steppe by the Obama
administration has been detected within the system of a Vermont utility, according to U.S.

officials.

While the Russians did not actively use the code to disrupt operations, according to officials who
spoke on the condition of anonymity to discuss a security matter, the discovery underscores the
vulnerabilities of the nation’s electrical grid. And it raises fears in the U.S. government that
Russian government hackers are actively trying to penetrate the grid to carry out potential

attacks

But then it turned out that even this limited malware was not
connected to Russian hackers at all and, indeed, may not have
been malicious code of any kind. Those revelations forced the
Post to publish a new article days later entirely repudiating the
original story.



https://cdn01.theintercept.com/wp-uploads/sites/1/2017/06/msnbc-1498564246.png
https://theintercept.com/2016/12/31/russia-hysteria-infects-washpost-again-false-story-about-hacking-u-s-electric-grid/
https://twitter.com/ericgeller/status/815029178563198976
https://twitter.com/ericgeller/status/815029178563198976
https://cdn01.theintercept.com/wp-uploads/sites/1/2017/06/wp1-1498563848.png
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/russian-government-hackers-do-not-appear-to-have-targeted-vermont-utility-say-people-close-to-investigation/2017/01/02/70c25956-d12c-11e6-945a-76f69a399dd5_story.html?utm_term=.4ff91ac77380

National Security

Russian government hackers do not
appear to have targeted Vermont
utility, say people close to
investigation

y

-

-

w

By Ellen Nakashima and Juliet Eilperin hA

As federal officials investigate suspicious Internet activity found last week on a Vermont utility
computer, they are finding evidence that the incident is not linked to any Russian government

effort to target or hack the utility, according to experts and officials close to the investigation.

An employee at Burlington Electric Department was checking his Yahoo email account Friday
and triggered an alert indicating that his computer had connected to a suspicious IP address
associated by authorities with the Russian hacking operation that infiltrated the Democratic
Party. Officials told the company that traffic with this particular address is found elsewhere in
the country and is not unique to Burlington Electric, suggesting the company wasn't being
targeted by the Russians. Indeed, officials say it is possible that the traffic is benign, since this

particular IP address is not always connected to malicious activity.

Embarrassments of this sort are literally too numerous to count
when it comes to hyped, viral U.S. media stories over the last
year about the Russia Threat. Less than a month before its
electric grid farce, the Post published a blockbuster story —
largely based on a blacklist issued by a brand new, entirely
anonymous group — featuring the shocking assertion that
stories planted or promoted by Russia’s “disinformation
campaign” were viewed more than 213 million times.

That story fell apart almost immediately. The McCarthyite
blacklist of Russia disinformation outlets on which it relied
contained numerous mainstream sites. The article was widely
denounced. And the Post, two weeks later, appended a lengthy
editor’s note at the top:

The Washinglan Post


https://cdn01.theintercept.com/wp-uploads/sites/1/2017/06/wp2-1498564064.png
https://cdn01.theintercept.com/wp-uploads/sites/1/2017/06/wp3-1498564083.png
https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html
https://theintercept.com/2016/11/26/washington-post-disgracefully-promotes-a-mccarthyite-blacklist-from-a-new-hidden-and-very-shady-group/
https://cdn01.theintercept.com/wp-uploads/sites/1/2017/06/wpmotto-1498564865.png

By Craig Timberg =

Editor’s Note: The Washington Post on Nov. 24 published a story on the work of four sets of
researchers who have examined what they say are Russian propaganda efforts to undermine
American democracy and interests. One of them was PropOrNot, a group that insists on public
anonymity, which issued a report identifying more than 200 websites that, in its view,
wittingly or unwittingly published or echoed Russian propaganda. A number of those sites
have objected to being included on PropOrNot's list, and some of the sites, as well as others not
on the list, have publicly challenged the group’s methodology and conclusions. The Post, which
did not name any of the sites, does not itself vouch for the validity of PropOrNot’s findings
regarding any individual media outlet, nor did the article purport to do so. Since publication of
The Post’s story, PropOrNot has removed some sites from its list.

The flood of “fake news” this election season got support from a sophisticated Russian

Weeks earlier, Slate published another article that went viral on
Trump and Russia, claiming that a secret server had been
discovered that the Trump Organization used to communicate
with a Russian bank. After that story was hyped by Hillary
Clinton _herself, multiple news outlets (including The
Intercept) debunked it, noting that the story had been shopped
around for months but found no takers. Ultimately, the
Washington Post made clear how reckless the claims were:

¢ SUngion Pos!

That secret Trump-Russia email server link is likely neither
secret nor a Trump-Russia link

By Paidp Bunp =

Of all the things that were going to get Donald Tremp into troable aver the coarse of this election,  would

have put "automated computer server activity” pretty low on the list. But here we are.

On Manday night, Slate peblished a lengthy story written by Franklin Foer exploring an odd connection

between Trump's businesses and a bank in Russia. Researchers looking to track Russian attempts at hacking

A few weeks later, C-SPAN made big news when it announced
that its network had been “interrupted by RT programming”:

CSPAN

Created by Cable.

This afternoon the online feed for C-SPAN was briefly
interrupted by RT programming. We are currently investigating
and troubleshooting this occurrence. As RT is one of the
networks we regularly monitor, we are operating under the
assumption that it was an internal routing issue. If that changes
we will certainly let you know.


https://cdn01.theintercept.com/wp-uploads/sites/1/2017/06/wpen-1498564809.png
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/cover_story/2016/10/was_a_server_registered_to_the_trump_organization_communicating_with_russia.html
https://twitter.com/HillaryClinton/status/793250312119263233
https://twitter.com/HillaryClinton/status/793250312119263233
https://theintercept.com/2016/11/01/heres-the-problem-with-the-story-connecting-russia-to-donald-trumps-email-server/
https://theintercept.com/2016/11/01/heres-the-problem-with-the-story-connecting-russia-to-donald-trumps-email-server/
https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/11/01/that-secret-trump-russia-email-server-link-is-likely-neither-secret-nor-a-trump-russia-link/?utm_term=.0d6dc14257ad
https://cdn01.theintercept.com/wp-uploads/sites/1/2017/06/wp4-1498565146.png
https://twitter.com/cspan/status/819652454237278208

That led numerous media outlets, such as Fortune, to claim
that this occurred due to Russian hacking - yet that, too,
turned out to be totally baseless, and Fortune was forced to
renounce the claim:

Correction: This story originally ran under the headline "C-SPAN Confirms It
Was Briefly Hacked by Russian News Site.” C-SPAN confirmed that an
interruption took place but has not yet identified the cause of the interruption.

In the same time period — December 2016 — The Guardian
published a story by reporter Ben Jacobs claiming that
WikiLeaks and its founder, Julian Assange, had “long had a
close relationship with the Putin regime.” That claim, along
with several others in the story, was fabricated, and The
Guardian was forced to append a retraction to the story:

This article was amended on 29 December 2016 to remove a sentence in which
it was asserted that Assange “has long had a close relationship with the Putin
regime”. A sentence was also amended which paraphrased the interview,
suggesting Assange said “there was no need for Wikileaks to undertake a
whistleblowing role in Russia because of the open and competitive debate he
claimed exists there”. It has been amended to more directly describe the question
Assange was responding to when he spoke of Russia’s “many vibrant
publications™.

Perhaps the most significant Russia falsehood came from
CrowdStrike, the firm hired by the DNC to investigate the hack
of its email servers. Again in the same time period — December
2016 — the firm issued a new report accusing Russian hackers
of nefarious activities involving the Ukrainian army, which
numerous outlets, including (of course) the Washington Post,
uncritically hyped.

“A cybersecurity firm has uncovered strong proof of the tie
between the group that hacked the Democratic National
Committee and Russia’s military intelligence arm — the primary
agency behind the Kremlin’s interference in the 2016 election,”
the Post claimed. “The firm CrowdStrike linked malware used in
the DNC intrusion to malware used to hack and track an
Android phone app used by the Ukrainian army in its battle
against pro-Russia separatists in eastern Ukraine from late
2014 through 2016.”


http://fortune.com/2017/01/12/cspan-rt-interruption/
http://fortune.com/2017/01/12/cspan-rt-interruption/
https://cdn01.theintercept.com/wp-uploads/sites/1/2017/06/cspan-1498565354.png
https://www.theguardian.com/media/2016/dec/24/julian-assange-donald-trump-hillary-clinton-interview
https://theintercept.com/2016/12/29/the-guardians-summary-of-julian-assanges-interview-went-viral-and-was-completely-false/
https://cdn01.theintercept.com/wp-uploads/sites/1/2017/06/guardianch-1498565599.png
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/cybersecurity-firm-finds-a-link-between-dnc-hack-and-ukrainian-artillery/2016/12/21/47bf1f5a-c7e3-11e6-bf4b-2c064d32a4bf_story.html?utm_term=.9cd7fe2d2f70

Yet that story also fell apart. In March, the firm “revised and
retracted statements it used to buttress claims of Russian
hacking during last year’s American presidential election
campaign” after several experts questioned its claims, and
“CrowdStrike walked back key parts of its Ukraine report.”

What is most notable about these episodes is that they all go in
the same direction: hyping and exaggerating the threat posed
by the Kremlin. All media outlets will make mistakes; that is to
be expected. But when all of the “mistakes” are devoted to the
same rhetorical theme, and when they all end up advancing the
same narrative goal, it seems clear that they are not the
byproduct of mere garden-variety journalistic mistakes.

There are great benefits to be reaped by publishing alarmist
claims about the Russian Threat and Trump’s connection to it.
Stories that depict the Kremlin and Putin as villains and grave
menaces are the ones that go most viral, produce the most
traffic, generate the most professional benefits such as TV
offers, along with online praise and commercial profit for those
who disseminate them. That’s why blatantly inane anti-Trump
conspiracists and Russia conspiracies now_command such _a
large audience: because there is a voracious appetite among
anti-Trump internet and cable news viewers for stories, no
matter how false, that they want to believe are true (and,
conversely, expressing any skepticism about such stories
results in widespread accusations that one is a Kremlin
sympathizer or outright agent).

——
‘/ EXPLAINERS  POLITICS&POLICY ~WORLD CULTURE  SCIENCE&HEALTH  IDENTITIES  MORE ~ ¥ f o 2 Q
66X

Democrats are falling for fake news about Russia

Why liberal conspiracy theories are flourishing in the age of Trump.

Updated by Zack Beauchamp | @zackbeauchamp | zack@vozx.com | May 19, 2017, 8:30am EDT

[ oweer | f swar |

AT 700MPH
WITHOUT WINGS

ISN’T IMP!



https://www.voanews.com/a/cyber-firm-rewrites-part-disputed-russian-hacking-report/3781411.html
https://www.vox.com/world/2017/5/19/15561842/trump-russia-louise-mensch
https://www.vox.com/world/2017/5/19/15561842/trump-russia-louise-mensch
https://cdn01.theintercept.com/wp-uploads/sites/1/2017/06/vox-1498568385.png

One can, if one wishes, view the convergence of those ample
benefits and this long line of reckless stories on Russia as a
coincidence, but that seems awfully generous, if not willfully
gullible. There are substantial professional and commercial
rewards for those who do thisand — at least until the
resignation of these CNN journalists last night — very
few consequences even when they are caught.

A related, and perhaps more significant, dynamic is
that journalistic standards are often dispensed with when it
comes to exaggerating the threat posed by countries
deemed to be the official enemy du jour. That is a journalistic
principle that has repeatedly asserted itself, with Iraq being the
most memorable but by no means only example.

In sum, anything is fair game when it comes to circulating
accusations about official U.S. adversaries, no matter how
baseless, and Russia currently occupies that role. (More
generally: The less standing and power one has in official
Washington, the more acceptable it is in U.S. media circles to
publish false claims about them, as this recent, shockingly
falsehood-ridden New York Times article about RT host Lee
Camp illustrates; it, too, now contains multiple corrections.)

And then there is the fact that the vast majority of reporting
about Russia, as well as Trump’s alleged ties to the Kremlin,
has been based exclusively on evidence-free assertions of
anonymous officials, many, if not most, of whom have
concealed agendas. That means that they are free to issue
completely false claims without the slightest concern of
repercussions.

That there is now a fundamental problem with reporting on
Russia appears to be a fact accepted even by CNN executives.
In the wake of this latest debacle, a CNN editor issued a memo,
leaked to BuzzFeed, imposing new editorial safeguards on “any
content involving Russia.” That is a rather remarkable
indictment on media behavior when it comes to Moscow.

The importance of this journalistic malfeasance when it comes
to Russia, a nuclear-armed power, cannot be overstated. This is
the story that has dominated U.S. politics for more than a year.
Ratcheting up tensions between these two historically hostile
powers is incredibly inflammatory and dangerous. All kinds of


http://www.nakedcapitalism.com/2017/06/lee-camp-write-propaganda-ny-times-demonstrated-article.html
http://www.nakedcapitalism.com/2017/06/lee-camp-write-propaganda-ny-times-demonstrated-article.html
https://www.buzzfeed.com/passantino/cnn-russia-coverage-publishing-restrictions?utm_term=.ehBwmAvgl#.abmeo0W8O

claims, no matter how little evidence there is to support them,
have flooded U.S. political discourse and have been treated as
proven fact.

And that’s all independent of how journalistic recklessness
fuels, and gives credence to, the Trump administration’s
campaign to discredit journalism generally. The president
wasted no time exploiting this latest failure to attack the media:

@realDonaldTrump
Wow, CNN
had to retract big story on "Russia," with 3 employees forced to resign. What about all the
other phony stories they do? FAKE NEWS!
6:33 PM - 27 Jun 2017

Given the stakes, reporting on these matters should be done
with the greatest care. As this long line of embarrassments,
retractions, and falsehoods demonstrates, the exact opposite
mentality has driven media behavior over the last year.

Correction: June 27, 2017, 1:03 p.m.

An earlier version of the article incorrectly stated that Slate is
owned by the Washington Post company. It’'s owned by
Graham Holdings, which owned the Washington Post until Jeff
Bezos bought it in 2013. Graham Holdings held onto Slate
during the sale.

Clarification: June 28, 2017, 9:03 a.m.

The article was edited to clarify that it was media outlets such
as Fortune (and not C-SPAN) that falsely claimed that C-SPAN
was hacked by RT, causing C-SPAN to make clear it did not
know the cause of the interruption.


http://www.miamiherald.com/news/nation-world/national/article140461978.html
https://twitter.com/realDonaldTrump
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/879648931172556802

